    From: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: porady prawne
    Date: Mon, 9 Sep 2002 17:51:03 +0000 (UTC)

    PawS <p...@t...pl> napisał(a):

    > mam pytanie: czy studenci prawa mogą nieodpłatnie udzielać porad prawnych?
    > Jeśli nie mogą to kto i w jakim akcie prawnym im tego zakazuje???

    Witam. Moim zdaniem skoro ustawa o adwokaturze zakreśla obowiązki adwokata,
    stanowiąc w art 4. m.in, że "zawód adwokata polega na (...) udzielaniu porad
    prawnych" oraz reglamentuje dostęp do tegoż zawodu to można uznać, że
    udzielając zawód adwokata poprzez udzielanie porad prawnych łamie się prawo.
    Jest to jednak moja interpretacja i jestem ciekaw zdania inncu grupowiczów.
    Sam jestem studentem prawa i jestem ciekaw, czy nie dało by się wyprowadzić
    takiej interpretacji, aby można udzielać (nawet płatnie) porad prawnych.

    Należy też pamiętać, że możliwość reprezentowania storony przed sądem
    reglamentują ustawy procesowe, czyli k.p.k. i k.p.c. stanowiąc, że
    pełnomocnikiem procesowym może być (za kilkoma wyjątkami) tylko adwokat.

    Na pocieszenie można dodać, że w k.p.a. nie ma takiego graniczenia w
    postępowaniu administracyjnym. Nie dotyczy to chyba jednak postępowania
    sądowoadministracyjnego.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys