eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo"podczas próby kradzieży napastnik został śmiertelnie ugodzony nożem przez kobietę znajdującą się w domu" › Re: "podczas próby kradzieży napastnik został śmiertelnie ugodzony nożem przez kobietę znajdującą się w domu"
  • Data: 2022-10-07 22:47:52
    Temat: Re: "podczas próby kradzieży napastnik został śmiertelnie ugodzony nożem przez kobietę znajdującą się w domu"
    Od: Shrek <...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Ale nie da się poznać stanowiska procesowego uczestnika zdarzenia, bo on
    > nie jest świadkiem. Pamiętasz, że policjanta w Koninie, to w ogóle przez
    > rok nie przesłuchiwano? Bo właśnie nie można było go jako świadka
    > przesłuchać, a zarzuty musiały wynikać z opinii biegłego.

    Dlaczego musiały? Przecież można postawić z dupy a potem się skoryguje
    (właściwie to twierdziłeś, że tak należy... dla dobra "świadka";)

    > Mam nadzieję że żadna, bo on akurat to dobrze zrobił.

    Odwalił zajebistą robotę - matka która straciła dziecko zamiast znaleźć
    się pod opieką psychologa znalazła się pod opieką kulsona i prokuratora.
    Wy naprawdę ciężko pracujecie nad swoją opinią:(

    > Moim - i wielu prawników - zdaniem nie.

    Oczywiście że można, tylko jeśli potem chcesz ich oskarżyć, to ich
    zeznania stają się "niebyłe" i trzeba ich słuchać ponownie jako
    oskarżonych/obwinionych. To o czym piszesz, to że nie można wykorzystać
    zeznań świadka przeciw niemu, jeśli postawisz go w stan oskarżenia. Tyle
    i aż tyle. Po prostu kiedyś policja notorycznie próbowała słuchać
    oskarżonych jako świadków odmawiając im prawa do odmowy zeznań i
    kłamstwa (tak, oskarżony ma prawo kłamać) i stąd "mit" o tym jakoby nie
    można było stawiać oskarżeneń "byłym świadkom".

    > To nie ma sensu, bo tych zeznań
    > nie odczytuje się w sądzie.

    Ma sens, bo nie każdy świadek, będący uczestnikiem zdarzenia staje się
    oskarżonym. Więcej - zedcydowana większość kończy swoją rolę w roli
    świadka a nie oskarżonego.

    > Po za tym tworzysz sytuację, że potencjalny
    > podejrzany jest zobligowany do mówienia prawny i być może tym samym
    > obciążania siebie, podczas, gdy jeden z kanonów prawa od czasów
    > rzymskich mówi, że nikt nie ma obowiązku sam siebie oskarżać.

    Dlatego jeżli go potem postawisz w stan oskarżenia to musisz go słuchać
    od nowa jako oskarżonego a jego wcześniejsze zeznania są bezwartościowe.
    Ale nie oznacza to że nie ma sensu słuchać go jako świadka - zdecydowana
    większość świadków kończy jako... cóż za niespodzianka... świadkowie.

    > No widzisz. Dlatego stawia się zarzut i słucha wyjaśnień.

    To jest bzdura - świadków słucha się normalnie jako świadków. Pomysł
    stawiania zarzutów świadkom dla ich dobra jest autorskim poglądem
    roberta i jemu podobnych.

    > Znajdź mi w kpk instytucje zarzutu bez wskazania osoby :-)

    "Przebieg śledztwa można podzielić na dwa etapy - śledztwo w sprawie (in
    rem) i śledztwo przeciwko osobie (in personam). Jeżeli dane istniejące w
    chwili wszczęcia śledztwa lub zebrane w jego toku uzasadniają
    dostatecznie podejrzenie, że czyn popełniła określona osoba, sporządza
    się postanowienie o przedstawieniu zarzutów, ogłasza je niezwłocznie
    podejrzanemu i przesłuchuje się go, chyba że ogłoszenie postanowienia
    lub przesłuchanie podejrzanego nie jest możliwe z powodu jego ukrywania
    się lub nieobecności w kraju."

    nie jest to cytat z KPK, ale chyba będzie na miejscu?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!