    From: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pod co podlega taka praktyka (uokik ? k.c. ?)
    Date: Thu, 31 Mar 2005 16:14:16 +0200

    Użytkownik "news" <color@{wytnijto}gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:d2gspe$1um$1@sklad.atcom.net.pl...
    > "Heming" <h...@w...gazeta.pl> wrote in message
    >
    > zupelnie inna branza, nie konkurencyjna wobec operatora.

    To skoro nie ma konsumenta (a tym bardziej zbiorowego naruszenia interesow
    konsumentow) ani naruszenia zasad konkunkurencji to ustawa o ochronie
    konsumenta i konkurecji nie ma tu zastasowania. Rozwiazania nalezy poszukac
    raczej na gruncie kc i ustawy prawo telekomunikacyjne.

    Napisales o usludze powszechnej. W mysl art. 81 pkt 1 ust 3 PT usluga
    powszechna to:
    1) przyłączenie pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji
    abonenta z wyłączeniem sieci cyfrowej z integracją usług, zwanej dalej
    "ISDN";
    2) utrzymanie łącza abonenckiego z zakończeniem sieci, o którym mowa w
    pkt 1, w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;
    3) połączenia telefoniczne krajowe i międzynarodowe, w tym do sieci
    ruchomych, obejmujące także zapewnienie transmisji dla faksu oraz transmisji
    danych, w tym połączenia do sieci Internet;
    4) udzielanie informacji o numerach telefonicznych oraz udostępnianie
    spisów abonentów;
    5) świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych;
    6) świadczenie usług telefonicznych za pomocą aparatów publicznych.

    Sa to uslugi, ktorych swiadczenia operator wyznaczony przez URTiP nie moze
    odmowic, pod grozba kary pienieznej nalozonej przez prezesa URTiP (art. 209
    pkt 1 ust 7 PT). Operatorem wyznaczym, z tego co wiem, jest obecnie tylko
    TPSA (czyli tylko ona ma taki obowiazek).

    Co do reszty umow o swiadczenie uslug zawieranych operatorow
    telekomunikacyjnych z uzytkownikami koncowymi to reguluja to artykuly 56-80
    PT.
    Pisze tam kiedy (art 57 ust 2 PT) operator moze odmowic zawarcia umowy (np.
    z powodu braku wiarygodnosci platniczej). Moim zdaniem jest katalog
    zamkniety i z innych przyczyn nie mzoe odmowic swiadczenia uslugi (no chyba
    z przyczyn niemozliwosci swiadczenie, np. brak mozliwosci technicznych).

    Jesli operator sklada oferte to w mysl kc ta oferta go wiaze. Nie jestem
    pewien, ale wydaje mi sie, ze w tym przypadku jesli operator bezpodstawnie
    odmiwa zawiarcia umowy to przysluguje Ci roszczenie o sadowne stwierdzenie
    obowiazku zlozenie oswiadcznie woli (art. 64 kc).