    From: "Piotr Zawiły" <z...@o...eu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pobiłem człowieka
    Date: Sun, 11 Jan 2009 20:14:16 +0100

    Użytkownik "basti78" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:gkdej1$1f1$1@inews.gazeta.pl...
    (...)

    > tylko wlasnie czy samo wyjęcie noża, narzędzia samego z siebie
    > niebezpiecznego, nie jest już przejawem agresji i złych zamiarów
    > trzymającego nóż?

    W tej całej, w/w sprawie, ostateczne słowo należy do sądu, jeżeli dojdzie do
    rozprawy.Sebastian, jadąc z rodziną na biwak zabierasz nóż kuchenny.
    Organizujesz obozowisko w dość zaludnionym miejscu. Czy samo wyjęcie noża,
    narzędzia, samego z siebie, niebezpiecznego, nie jest już przejawem agresji
    i złych zamiarów w stosunku do przebywających tam ludzi? Ktoś może się źle
    poczuć, widząc nóż kuchenny w Twoich rękach. Tak naprawdę, to chodzi tu o
    dwa ekscesy. Ekces intensywny i ekces ekstensywny, o którym pisałem już
    wyżej. Eksces intensywny to rażąca dyspoporcja dóbr lub zastosowanie środka
    obrony, który nie jest konieczny do odparcia zamachu.

    > czy "normalny" obywatel, przeciętny kowalski, nosi nóż? czy to już nie
    > jest podejrzane......? podejrzane pod kątem poczucia się zagrożonym i
    > posiadania uzasadnionych obaw co do złych intencji trzymacza? ;)

    Każdy może nosić nóż. Prawo tego nie zabrania. Problem powstaje wtedy, kiedy
    "trzymacz" zaczyna nim wymachiwać przed Tobą.

    > jak okreslić czy pierwsze machnięcie to tylko pokazanie jak pięknie lśni w
    > świetle, a moze dopiero drugie machnięcie nożem przed twarzą to już
    > zagrożenie?

    No nie, nie przeczytałeś mojego postu dośc dokładnie, a szkoda. Jestem
    cierpliwym człowiekiem, wiec powtórzę jeszcze raz, tak, żebyś zrozumiał:

    PRZY OBRONIE KONIECZNEJ MUSI BYĆ:

    ZAMACH I OBRONA PRZED TYM ZAMACHEM
    BEZPOŚREDNI I OBRONA MUSI BYĆ BEZPOŚREDNIA
    BEZPRAWNY I OBRONA MUSI BYĆ KONIECZNA
    RZECZYWISTY I OBRONA MUSI MIEĆ NA CELU POWSTRZYMANIE ZAMACHU
    DOTYCZY DOBRA PRAWNIE CHRONIONEGO.
    Koniec, kropka. Jaśniej nie można tego już ująć.

    Jeżeli intencją "trzymacza" było ugodzenie kolegi, który zapoczątkował ten
    post, co można potwierdzić, ponieważ padło zdanie, cytuję: "spierdalaj stąd
    jebany
    frajerze, jeśli chcesz mieć bebechy całe", to jest to świadome działanie,
    mające na celu zamach, bezpośredni, bezprawny, rzeczywisty, dotyczący dobra
    prawnie chronionego.

    Sebastian, nie jesteś prawnikiem i ja to rozumię, ale naprawdę, nie mogę
    już tego prościej wytłumaczyć. Przecież nie będę rozbijał każdego słowa na
    czynniki pierwsze. Rozumiesz, co znaczy słowo "zamach", "obrona",
    "rzeczywistość", "dobro prawnie chronione".
    Piotr Zawiły