    From: geos <g...@S...autograf.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: paserstwo?
    Date: Sun, 03 Feb 2013 16:59:51 +0100

    On 2013-02-03 14:05, Robert Tomasik wrote:

    > Portal raczej nie, no może w jakiś szczególnych przypadkach. Zajrzyj w
    > definicje pomocnictwa. "Kto chcąc ...", a skoro portal zabrania i usuwa
    > to raczej checi mu dowieść trudno.

    znalazłem definicję pomocnictwa, że "za pomocnictwo odpowiada kto w
    zamiarze, aby inna osoba dokonała czynu zabronionego, swoim zachowaniem
    ułatwia jego popełnienie, w szczególności dostarczając narzędzie, środek
    przewozu, udzielając rady lub informacji". przedstawiona przeze mnie
    sytuacja nie pasuje do tej definicji, jednak już fakt, że "pomocnictwo
    może też być popełnione przez zaniechanie" dużo bardziej. jednak, na co
    zwrócił uwagę m3rkiz, "czyn zabroniony" jest prawdopodobnie rozumiany
    jako kradzież, przywłaszczenie itp. co znowu powoduje, że sytuacja
    średnio pasuje...

    i jeszcze kilka pytań:
    czy coś takiego wymaga powództwa cywilnego czy też jest ścigane z
    urzędu? pytam po przeczytaniu http://prawo.rp.pl/artykul/686704.html

    czy dobrze myślę, że o zakaz obrotu "próbkami" odbywa się wyłącznie na
    wniosek właściciela odpowiednich praw itp. a nie na podstawie zgłoszenia
    podmiotów trzecich?

    przykładowo na allegro znalazłem w liście towarów zakazanych informację, że:

    "Zabronione jest wystawianie w ramach Transakcji następujących
    przedmiotów (przedmioty zakazane):
    ..
    4. Muzyka, filmy, oprogramowanie i inne towary, które naruszają prawa
    autorskie/ własność intelektualną;
    .."

    czy ten punkt pasuje do przedstawionej przeze mnie sytuacji sprzedaży
    wszelkiego rodzaju "próbek"? czy jeśli taki portal nie usunąłby aukcji
    po poinformowaniu to stawia się w sytuacji "pomocnika"? jeśli tak to
    właściwie pomocnika w czym?

    pozdrawiam
    geos