    From: Dezeusz <l...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: otrzymanie przedsiębiorstwa w spadku
    Date: Tue, 07 May 2013 22:57:07 +0200

    W dniu 2013-05-02 19:30, Nix pisze:
    > Witam !
    > Jakiś czas temu miałem otrzymać w darowiźnie całe przedsiębiorstwo (
    > jako zorganizowaną całość, z art.55 KC)

    [ciach]

    Odnośnie pełnomocnictwa do Banku - wygasło ono z chwilą śmierci ojca
    (nie wygasa tylko w wyjątkowych sytuacjach - wynika to ze stosunku
    prawnego).

    Płatności i należności należą do masy spadku.
    Mając na uwadze, że został sporządzony akt poświadczenia dziedziczenia,
    nikt nie może już odrzucić spadku. Aby przenieść udział w spadku lub w
    rzeczach należących do spadku (ruchomości lub nieruchomości) należy
    posłużyć się innym narzędziem prawnym.
    Możliwa jest darowizna - jednak kc przypisuje co do zasady oświadczeniu
    darczyńcy formę aktu notarialnego albo dział spadku.

    Ja stoję na stanowisku, że prawidłowo w tej sytuacji jest przeprowadzić
    dział spadku z ew. podziałem majątku dorobkowego (darczyńca może odwołać
    darowiznę), co do podatku - to zależy czy będą spłaty na rzecz
    spadkobierców (jeśli ich nie będzie to podatku brak - rodzice i
    rodzeństwo - I grupa podatkowa),

    Jeśli w skład przedsiębiorstwa nie wchodzą nieruchomości - wystarczy
    poświadczenie podpisu. Notariusz powinien przy poświadczaniu podpisu
    zażądać zaświadczenia od Naczelnika Urzędu Skarbowego wydanego w trybie
    art. 19 ust. 6 ustawy od spadków i darowizn.
    W przypadku gdy darowizna lub dział spadku będą miały formę aktu not. -
    zgłoszenia do US dokonuje Notariusz, w innym wypadku obowiązek
    rozliczenia spoczywa na podatniku.

    Wynagrodzenie Notariusza zależy od wartości przedsiębiorstwa. Przy
    poświadczeniu podpisu jest to 1/10 taksy not. liczonej od wartości
    przedmiotu umowy, nie więcej niż 300 zł netto za podpis.
    Weź jednak pod uwagę, że jest was kilkoro do podpisu i trzeba mieć kilka
    egzemplarzy takiej umowy, więc może się okazać, że akt byłby tańszy!

    Pozdrawiam,
    DEzeusz