eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawooszustwo na kupno autaRe: oszustwo na kupno auta
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.tb3-253.telbes
    kid.pl!not-for-mail
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: oszustwo na kupno auta
    Date: Fri, 7 Mar 2025 21:03:31 +0100
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <vqfjek$eq$1@news.chmurka.net>
    References: <vqe6cs$oos$1@news.chmurka.net> <vqe6tj$3dj4a$2@dont-email.me>
    <vqef92$11u$1@news.chmurka.net> <vqf2ak$j9j$1@news.chmurka.net>
    <vqf982$3kuoc$1@dont-email.me>
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Fri, 7 Mar 2025 20:03:33 -0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="RTomasik";
    posting-host="tb3-253.telbeskid.pl:185.192.243.253";
    logging-data="474"; mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla Thunderbird
    Cancel-Lock: sha1:S1hUyazx8YHskYRpcpuCT+bsRAE=
    sha256:ns6vQ97yeCS2YaWs+iP8tL8UZ0Kx8EOqrr1f4Bt6CXg=
    sha1:610xOBVAShsImmV04q5wj65aHGM=
    sha256:xCu1wUCLExUvtq7O0h3D+ENA7zhIqU/gnoEA7fymowM=
    Content-Language: pl
    In-Reply-To: <vqf982$3kuoc$1@dont-email.me>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:863676
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 07.03.2025 o 18:09, Kviat pisze:

    >> Natomiast tu poruszyłeś kwestię, która mnie też dziwi. Komu mog,
    >> to sugruję, ale mało komu się chce. Jak mamy fraud, gdzie
    >> pokrzywdzony wpłaca oszustowi pieniądze na rachunek bankowy i bank
    >> nagle nie potrafi sobie ustalić, dla kogo ten rachunek prowadzi,
    >
    > Bo to nie jest rola banku. Bank zna swoich klientów, a nie klientów
    > innego banku.

    Czasem nie zna i w tym problem. Rachunki prowadzone na trupy, jakiś
    obcokrajowców, co to ich nikt nie zna, to nie jest technologia NASA. Bo
    jak ktoś jest idiotą i robi za przekaźnik środków z fraudów, to cywilnie
    odpowiada sam we własnym zakresie.
    >
    >> to po prostu nie rozumiem, czemu pokrzywdzeni banku nie pozywają
    >> cywilnie.
    > Dlaczego mnie nie dziwi, że nie rozumiesz? Skoro poszkodowany sam
    > osobiście zlecił przelew ze swojego konta, to bank ma ten przelew
    > wykonać. O co chcesz bank pozwać?

    Z czego wnosisz, ze chcę bank pozywać za wykonanie zlecenia?
    >
    > To jest zupełnie inna sytuacja, niż gdy ktoś się komuś włamuje na
    > konto i kradnie pieniądze.
    >
    >> Bank ma obowiazek wiedzieć, dla kogo prowadzi rachunek.
    > Znowu głupoty piszesz. Oczywiście, że wie _dla_ kogo prowadzi
    > rachunek. Nie musi wiedzieć _do_ kogo prowadzi. Nie rozumiesz, że
    > poszkodowany niekoniecznie robi przelew do tego samego banku, w
    > którym poszkodowany ma konto. Od dawna nie ma obowiązku wpisywania
    > danych odbiorcy, można wpisać dowolne, a i tak dojdzie.
    >
    > Kto jak kto, ale specjalista od cyberbezpieczeństwa powinien
    > wiedzieć na czym ten fraud polega i nie pisać takich głupot.
    > > Problem w tym, że taki rachunek (takie rachunki) jest tworzony na
    > słupa, bezdomnego, albo werbują bogu ducha winnych naiwniaków,
    > którym oferują "pracę w finansach", gdzie w zamian za prowizję
    > przyjmują wpływy na swoje konto i robią przelewy dalej (myśląc, że
    > wykonują normalną legalną pracę).

    Oooo! Czyli ogarniasz. A Bank ma sobie zidentyfikować klienta. I teraz
    możesz dochodzić odszkodowania od rzeczywistego użytkownika rachunku,
    jeśli bank go wskaże, a jak się okaże, że bank to prowadzi dla
    nieistniejącej osoby, to od banku.
    >
    > Wpływa kasa, kilka dłuższych lub krótszych chwil później ta kasa
    > leci do jeszcze innego banku (często za granicę) itd., przelatuje
    > przez ileś takich rachunków. I szukaj wiatru w polu, tym bardziej w
    > jakichś zagranicznych bankach.

    Ale to jest bez znaczenia.
    >
    > Jeśli poszkodowany odpowiednio szybko się zorientuje może zadzwonić
    > do swojego banku. Jeśli ma szczęście i zlecenie przelewu nie poszło
    > jeszcze w sesji międzybankowej, to jest szansa, że przelew zostanie
    > zablokowany. Jeśli przelew poszedł, to może prosić/wymagać, żeby
    > jego bank skontaktował się z tym drugim bankiem i spróbował
    > zablokować wypłaty z tamtego konta do czasu wyjaśnienia sprawy (o
    > ile jest jeszcze co blokować). W praktyce jest to trudne i często
    > niewykonalne, bo liczy się czas reakcji, do jakiego banku poszły
    > przelewy, może od razu za granicę..., ale nie nie możliwe. Przy
    > odrobinie szczęścia się uda.

    To tylko jeden z możliwych scenariuszy. nie o nim piszę.
    >
    > Ale bzdurą jest pisanie, że bank nie potrafi ustalić dla kogo
    > rachunek prowadzi.

    No jak prowadzi na dane nieistniejącej osoby, to często nie potrafi.
    Albo jak sobie ustalił tożsamość przez Internet i osoba, której tam ma
    dane nie jest osobą, dla której prowadzi faktycznie rachunek.


    Ten zagraniczny bank też potrafi, tylko, że
    > uzyskanie tych danych od zagranicznego banku może być trudne ze
    > względu na przepisy. Na końcu dostaniesz informację, że po łańcuszku
    > np. kilkunastu kont założonych na bezdomne słupy i
    > "pracowników" (również ustalonych) w całej Europie (albo i gdzie
    > indziej), kasę z bankomatu wypłacił bezdomny (albo jakiś typ w
    > czapce z daszkiem posługujący się kartą na jego dane) w Portugalii,
    > albo gdzieś tam.

    Piszesz takie bzdury, ze mi się nawet nie chce tego komentować.
    >
    > Specjalista od cyberbezpieczeństwa żeszjegomać.
    > Powrotu do zdrowia życzę. Piotr
    --
    (~) Robert Tomasik

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1