  • Data: 2005-08-05 11:38:42
    Temat: Re: osoba publiczna
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name> dosć
    niespodziewanie napisał(a):

    > Funkcjonariusza publicznego a nie osobę publiczną definuje art. 115 §
    > 13 kk.

    Dokładnie - kodeks karny nie ma tu nic do roboty, no można by co najwyzej
    stosować go bardzo posiłkowo i ostrożnie

    > 2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    > 1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z
    > pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności
    > politycznych, społecznych, zawodowych,

    Moim zdaniem ten przepis trzeba rozpatrywać zawsze w konkretnych
    okolicznościach. Urzednik gminny moze być IMHO traktowany jako osoba
    publiczna na terenie gminy i w sprawach związanych z pełnioną przez niego
    funkcją. Rozpowszechnianie jego wizerunku bez związku z jego funkcją
    wykracza już poza dozwolenie określone powyższym przepisem.

    Nauczyciel będzie mógł być prezentowany na łamach gazetki szkolnej, gazety o
    większym zasiegu - przy materiałach związanych z jego szkołą, albo jego
    wypowiedziami ( tak z grubsza, bo subtelności tu moze byc więcej)

    Prezydent RP musi się liczyć z tym, że każda jego publiczna obecność będzie
    przedmiotem późniejszego rozpowszechniania, ale moze się bronic przed
    rozpowszechnianiem zdjęć dotyczących jego sfery prywatnej, domowej.
    (przynajmnie na razie w Polsce, za granicą róznie bywa - najbardziej
    doświadczyła tego Diana)

    Itd, itp. Zawsze, moim zdaniem, trzeba ocenic, czy wykorzystanie wizerunku
    jest jakoś proporcjonalne do "publiczności" konkretnej osoby.

    --
    Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide