    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odsetki ustawowe
    Date: Thu, 2 Jun 2011 14:24:59 +0000 (UTC)

    Dnia Thu, 02 Jun 2011 15:29:55 +0200, Gadulec napisał(a):

    > Pytanie - dawna firma winna jest mi pieniadze z tyt. wyroku s?dowego i
    > zas?dzonego odszkodowania. Wiekszo?ae zad?u?enia sp?acono w 2 ratach. Mam
    > k?opot jak policzyae odsetki ustawowe - czy liczy sie je w/g schematu
    > "najpierw nale?nosae g?ówna potem odsetki" czy "najpierw nale?no?ci
    > uboczne, potem nale?no?ae g?ówna". Prosi?bym te? o podstawe prawn? :)

    Kodeks cywilny

    Art. 451. § 1. Dłużnik mający względem tego samego wierzyciela kilka
    długów tego samego rodzaju może przy spełnieniu świadczenia wskazać,
    który dług chce zaspokoić. Jednakże to, co przypada na poczet danego
    długu, wierzyciel może przede wszystkim zaliczyć na związane z tym
    długiem zaległe należności uboczne oraz na zalegające świadczenia główne.

    Tłumacząc na polski: Masz prawo zaliczyć najpierw na odsetki dopiero
    potem na należność główną. Tak jest korzystniej dla wierzyciela.