    From: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odmowa badania/leczenia ze wzgledu na przekonania
    Date: Fri, 10 Jul 2009 00:19:54 +0200

    W wiadomości news:h34nlg$v7i$1@news.onet.pl Przemek Lipski
    <W...@w...epf.pl> pisze:

    > A trzeba wyznaczać sztywną granicę ?
    IMO nie da rady.
    I chyba nie ma potrzeby.
    Na roboczo można uznać, że płód jest częścią organizmu matki dopóki nie da
    się go utrzymać przy życiu poza nim i w tym czasie decyduje matka. W końcu
    to jej ciało.
    Wraz z postępem nauki granica ta będzie się, rzecz jasna, przesuwać.
    Aż być może kiedyś dojdzie do sytuacji, że będzie można ssaka zwanego homo
    sapiens sapiens "wyprodukować" zupełnie bez udziału organizmu matki.

    Ale jest i druga strona medalu. Wyrażę ją nieco prowokacyjnie. Wyobraźmy
    sobie, że do lekarza przychodzi pacjent i mówi: "proszę mi obciąć nogi".
    Jest to wszak część jego organizmu.
    I co? Lekarz ma to wykonać na żądanie?
    Niemniej nikt nie zabroni pacjentowi zdecydowanemu na pozbawienie się
    kończyn dolnych np. odrąbać ich sobie za pomocą powszechnie dostępnej w
    handlu siekiery. Zaś lekarz ma wówczas obowiązek ratować mu życie.
    I tak samo z zygotą. Istnieją preparaty typu RU486, Postinor, które powinny
    być powszechnie dostępne, jak siekiera. I jak siekiera nierefundowane i bez
    recepty. :))

    --
    Jotte