  • Data: 2003-03-14 14:07:54
    Temat: Re: odliczenie komputera kupionego na raty ?
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Andrzej i B. wrote:
    >Zapominasz o jednym że jest w tej umowie jeszcze trzecia strona "bank"
    >który jest "płatnikiem" i to on płaci za fakturę na podstawie umowy
    >kredytowej. Ja jako sprzedawca wystawiam formę płatności "sprzedaż ratalna"
    >i niekiedy gdy jest pierwsza wpłata to "zapłacono" np. 450zł, "pozostało"
    >xxx,xx zł. Dla mnie kupującym jest bank bo zawierana jest szczegółowa umowa
    >i na towarze ustanowiony jest zastaw do czasu spłaty kredytu. Jeśli nie
    >wpłyną do sprzedawcy pieniądze to do kogo ma się zwrócić, do klienta?
    >Logicznie (nie prawnie) obstawiam odliczenie tylko rat jako faktycznie
> [...]

    I to jest moim zdaniem istotny aspekt całej sprawy.
    Bo jeśli chodzi o tzw. 'raty', to AFAIK są dwie możliwości:

    1. Jeżeli umowa ratalna podpisana jest ze sprzedawcą, a on
    ma swoją umowę kredytową z bankiem, wtedy mamy do czynienia
    z ratami w pojęciu art. 583 §1 KC (rzeczywiście nie płacimy
    za towar sprzedawcy w całości), i od podatku możemy
    odliczyć sobie tylko procent od rat zapłaconych w danym roku
    podatkowym (tak jak to opisano w 'Rzeczpospolitej'
    czy 'Przeglądzie Podatkowym').

    2. Jeżeli umowę kredytową z bankiem podpisuje jako strona
    nabywca, wtedy w istocie _nie ma_ rat, tylko jest zwykłe
    wzięcie kredytu i zapłata nim _przez nas_ za towar jednorazowo
    w całości. Potem spłacamy już nie towar, ale kredyt bankowi.
    W takiej sytuacji odliczamy procent całej wartości towaru
    za dany rok.

    Problem polega więc na tym, że to co potocznie określa
    się terminem 'raty' nie zawsze (prawnie) nimi jest.

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl