  • Data: 2006-01-02 20:25:39
    Temat: Re: nieczytelna fotka z fotoradaru
    Od: kam <#k...@w...pl#> szukaj wiadomości tego autora

    Dredd napisał(a):
    > Jakie to konkretnie czynności ma obywatel obowiązek podjąć i jaka jest konkrenta
    > (boć przecież: nullum crimen sine lege certa) podstawa prawna nakładająca na
    > obywatela podjęcie takich a nie innych czynności dodatkowych poza pamiętaniem.
    > Pamiętajmy że mówimy tu o szeroko pojętym prawie karnym gdzie musi być ścisłe
    > określenie zakresu odpowiedzialności karnej.

    Dla mnie wynika to z samego nałożenia obowiązku przez art.78 ust.4 prawa
    o ruchu drogowym. Nie można przyjąć, że ustawodawca stworzył przepis
    nakładający obowiązek, mający służyć określonym celom, będący przepisem
    martwym. A tak byłoby gdyby realizacja obowiązku miała polegać jedynie
    na zapamiętaniu, co w oczywisty sposób trwałe nie jest. Ustawa nie
    wskazuje natomiast konkretnych czynności, bo nie jest to możliwe. Stanów
    faktycznych i potencjalnych możliwości realizacji obowiązku jest zbyt
    dużo. Ale istnieje obowiązek i jak dla mnie jasne jest, że zobowiązany
    musi podjąć czynności zmierzające do jego realizacji, a nie jedynie
    zachowywać się biernie. Bo poleganie wyłącznie na pamięci jest właśnie
    biernym zachowaniem.

    KG