eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo[nieco OT] zagineła paczka na poczcieRe: [nieco OT] zagineła paczka na poczcie
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mail
    From: "Stefcio Z." <stefcioz2@poc__a.lonet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [nieco OT] zagineła paczka na poczcie
    Date: Tue, 03 Aug 2004 23:39:59 +0200
    Organization: news.onet.pl
    Lines: 66
    Sender: s...@p...onet.pl@zi106.internetdsl.tpnet.pl
    Message-ID: <cep0m2$ril$1@news.onet.pl>
    References: <ceosrc$m89$1@atlantis.news.tpi.pl>
    NNTP-Posting-Host: zi106.internetdsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8Bit
    X-Trace: news.onet.pl 1091569154 28245 80.53.140.106 (3 Aug 2004 21:39:14 GMT)
    X-Complaints-To: a...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: 3 Aug 2004 21:39:14 GMT
    User-Agent: KNode/0.7.7
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:231158
    [ ukryj nagłówki ]

    Michał wrote:

    >
    > Witam
    > Jakiś czas temu sprzedałem pewien przedmiot na allegro. Kupujący wpłacił
    > mi pieniądze na konto i wysłałem mu paczke priorytetem. Paczka
    > niestety nie doszła do niego ani nie wróciła do mnie, prawdopodobnie
    > zagineła. Mój błąd polegał na tym, że nie podałem wartości paczki, a
    > według regulaminu Poczty Polskiej jeśli nie ma podanej wartości to nie
    > wypłacają odszkodowania.

    Hmm... jakiego regulaminu? Moim zdaniem na poczcie chciano Cię po prostu
    zbyć. Strona z regulaminem na http://poczta-polska.pl jest w przebudowie,
    ale nie sądzę, aby regulamin mógł (teoretycznie ;-)) być niezgodny z ustawą
    z dnia 12 czerwca 2003 r. "Prawo pocztowe" (Dz. U. z dnia 24 lipca 2003
    r.), która głosi:

    Art. 58. 1. Z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania powszechnej
    usługi pocztowej przysługuje odszkodowanie:

    1) za utratę przesyłki poleconej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie
    wyższej jednak niż pięćdziesięciokrotność opłaty pobranej przez operatora
    publicznego za traktowanie przesyłki jako przesyłki poleconej;

    2) za utratę paczki pocztowej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie
    wyższej jednak niż dziesięciokrotność opłaty pobranej za jej nadanie;

    Kilka miesięcy temu orientowałem się w swoim urzędzie pocztowym i wyraźnie
    zapewniono mnie, że w przypadku uznania reklamacji (zaginięcie listu
    poleconego) mogę liczyć na odszkodowanie 50xkoszty nadania.

    > Złożyłem oczywiście reklamacje ale obawiam się,
    > że nie zostanie uwzględniona. Wartość paczki to około 300zł. Mogę coś
    > jeszcze w tej sprawie zrobić?
    > I jeszcze jedno. Domyślam się, że według prawa będe musiał oddać
    > kupującemu pieniądze, dobrze mi się wydaje?

    Na Twoim miejscu nie oddawałbym pieniędzy do czasu rozpatrzenia reklamacji
    przez pocztę. Miałem przypadek, że list polecony "nie mógł dotrzeć" ponad
    miesiąc czasu, oczywiście kupujący wnosił o zwrot pieniędzy. Dziwnym
    zbiegiem okoliczności - gdy wysłałem maila z informacją o zamiarze
    zgłoszenia reklamacji i propozycją zwrotu pieniędzy, ale PO jej
    rozpatrzeniu - nagle okazało się, że list się znalazł na poczcie, gdyż "był
    awizowany, a awizo zginęło ze skrzynki". Nie powyższej rady jako porady
    prawnej. Oczywiście jeśli poczta przyzna się do błędu, jak najszybciej
    zwróć pieniądze kupującemu - ja z grzeczności oddałbym dodatkowo sporą
    część odszkodowania.

    > I jeszcze ostatnie. Nie orientuje się zbytnio w sprawach wysyłania
    > paczek. Czy jeśli kupujący by jednak odebrał tę paczke to dostał bym
    > jakieś potwierdzenie od poczty?

    Myślę, że TEORETYCZNIE tak (ale raczej dopiero w postępowaniu
    reklamacyjnym), gdyż paczka jest "usługą rejestrowaną" i TEORETYCZNIE można
    ustalić trasę jej wędrówki, tudzież ewentualnie datę doręczenia. Przy
    awizowaniu w urzędzie pocztowym spisują nawet nr dowodu osobistego. Nie
    wiem jak jest w przypadku normalnego dostarczenia - o dokument nikt nie
    pyta, listonosz prosi tylko o podpis. PRAKTYCZNIE natomiast (wg byłej
    pracownicy poczty) ustalenie losów i ostatniego miejsca widzenia paczki
    jest "awykonalne", stąd najczęściej najprościej wypłaca się po prostu
    odszkodowania.
    Spróbuj może jeszcze spytać na Caffe Allegro.

    --
    Pozdrawiam,
    Stefcio Z.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1