eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoniebieski olej napędowyRe: niebieski olej napędowy
  • Data: 2009-02-22 07:54:52
    Temat: Re: niebieski olej napędowy
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    > Tak czytam wątek niżej o oleju opałowym w zbiorniku i przypominaja mi sie
    > opowieści kolegi. Mówił on, że od pewnego czasu jeździ na oleju napędowym z
    > lokomotywy. Paliwo to jest barwione na niebiesko (wyczytalem, ze tak barwione
    > jest paliwo wlasnie do lokomotyw i do celów żeglugi w różnych krajach
    > europejskich - w Polsce nie ma takiego obowiązku). Co może grozić w przypadku
    > odkrycia tego przez celników/policjantów? Czy będą oni wiedzieć w ogóle, że
    > jest to taki olej, skoro w Polsce nie ma obowiązku barwienia. Drugie - czy ich
    > testery do oleju opałowego będą to w stanie wykryć. Taki olej żeglugowo/
    > lokomotywowy jest chyba trudniej dosępny od opałowego. Co, jeśli ktoś nie ma
    > swojej łodzi i zostanie przyłapany? Będą dociekać skąd się wzięło? A co do
    > tego barwnika, to znalazłem projekt ustawy z 11 lutego br., w którego
    > uzasadnieniu możemy wyczytać:
    >
    > "Celem wprowadzanych zmian jest przeciwdziałanie _patologicznym_jawiskom
    > nieuprawnionego wykorzystywania zwolnionych od akcyzy olejów przeznaczonych
    > docelów żeglugowych jako paliw do napędu pojazdów samochodowych."
    >
    > Ciekawe, gdzie ta patologia! Projekt ten mówi o wprowadzenia nakazu barwienia
    > paliwa żeglugowego.

    Widzisz, to jest tak: paliwo do samochodów jest obłożone akcyzą, czyli
    taką specjalną opłatą na rzecz państwa. Natomiast pewne rodzaje paliwa,
    służące do użytkowania w kilku wyszczególnionych zastosowaniach są z tej
    akcyzy zwolnione, np. rolnictwo, żegluga itp.

    (rolnictwo = czynności rolnicze dokonywane za pomocą maszyn rolniczych;
    rolnik w zwykłym samochodzie podpada już normalnie pod akcyzę)

    Co z tego wynika: te specjalne rodzaje paliwa, zwolnione od akcyzy, są
    tańsze. Oczywiście trudniej je kupić, bo o ile na każdym CPN-ie są
    dystrybutory ze zwykłym paliwem, to takie żeglugowe jest już dość trudno
    dostępne - ale jeśli ktoś akurat ma dostęp, to są tańsze.

    I teraz tak: sprytne polaczki wymyśliły sobie, że skoro i jedno i drugie
    jest palne i pasuje do silnika samochodu, to może lać takie specjalne
    paliwo do baku, okradając przy tym państwo. I to jest właśnie patologia.
    Co więcej, jest to patologia w imię zwykłego zysku własnego. Użytkując
    takie paliwo, kierowca okrada państwo, budżet i docelowo innych obywateli.

    Jeśli okrada budżet, to skutek jest taki, że po odliczeniu stałych
    kosztów redystrybucji mniej pieniędzy zostaje na medycynę, oświatę i
    inne rzeczy finansowane z budżetu. I później taki sprytny polaczek
    narzeka, jak to zły NFZ daje mało pieniędzy szpitalom - nie pamięta już
    jednak z reguły, że państwo to system naczyń połączonych i to on sam
    przyczyna się do takiego właśnie stanu rzeczy.

    Czy teraz rozumiesz już, gdzie ta patologia?


    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1