  • Data: 2010-11-07 18:02:16
    Temat: Re: napad z bronia/atrapa, a wysokosc wyroku
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    wiadomości news:4cd6a6b7$1@news.home.net.pl...

    > Art.280 par.2 wyraźnie mówi o broni palnej, nożu lub innym podobnie
    > niebezpiecznym przedmiocie (a nie o "sprawiającym podobne wrażenie"), o
    > środku obezwładniającym lub o innym sposobie bezpośrednio zagrażającym
    > życiu - co wskazuje na intencję ustawodawcy: groźba musi być
    > niebezpieczna a nie sprawiać takie wrażenie.
    >
    > Art.190 mówi o uzasadnionej obawie.
    >
    > Czyli: groźba od 190 musi wzbudzać obiektywnie uzasadnioną obawę a
    > przedmiot od 280 musi być bronią palną, nożem, czymś podobnie
    > niebezpiecznym (a nie "podobnym"), musi być środkiem obezwładniającym
> [...]

    Pomysł z zastosowanie art. 190 kk jest niezły. Tyle, że zagrożenie musi być
    realne i w orzecznictwie wielokrotnie mówi sie o obiektywnej możlwiości
    popelnienia danego czynu. Wiec jeśli ktoś wyciąga palec i mówi "zaraz cię
    zastrzelę", to groźba karalna z tego nie wyjdzie, bo zagrożenie nie jest
    realne. Stąd wpadamy w tę samą pułapkę w wypadku atrapy, co przy 280§2 kk.