  • Data: 2003-08-25 08:50:17
    Temat: Re: mieszkanie spół-wł a grunt pod budynkiem
    Od: "" <s...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam wszystkich,
    >chciałbym prosić o wasze opinie w pewnej kwestii.
    >Zaproponowano mi nabycie mieszkania, jest z nim jednak pewien kłopot.
    >Mieszkanie ma status spółdzielczo-własnościowy, nie ma na nie założonej
    >księgi wieczystej. Grunt na którym stoi budynek jest "użytkowany wieczyście"
    >przez spółdzielnię od gminy. Spółdzielnia wszczęła w ostatnim czasie
    >procedurę przekształcania użytkowania w prawo własności. Jak mnie
    >poinformowano, w przyszłości - zakończywszy procedurę - mają być zakładane
    >księgi wieczyste.
    >Zastanawiam się, jakie to może mnieć konsekwencje dla mnie jako
> [...]

    Ja kupiłem takie mieszkanie na kredyt.
    Ogólnie z założeniem księgi wieczystej dla takiego mieszkania (i kredytem)
    nie ma problemu choć trwa to tak samo długo jak dla normalnej księgi.
    Spółdzielnia prowadzi prace mające na celu umożliwienie w przyszłości
    przekształcenia takiego mieszkania na w pełni własnościowe.
    Operacja przekształcenia na własnościowe kosztuje ok. 500 zł
    a założone wcześniej księgi wieczyste stają się księgami wieczystymi
    dla mieszkania hipotecznego.
    Oznacza to że nie będzie problemu z ponownym wpisem hipoteki pod kredyt.
    Status gruntu i przydział twojego kawałka będzie cię interesował
    podczas przekształcania mieszkanie na hipoteczne własnościowe.
    Ogólnie mieszkańcy takich mieszkań po przekształceniu są w gorszej
    sytuacji niż przed przekształceniem i choć problem został zauważony
    to do momentu zmiany ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych
    (za ... lat) nic się nie zmieni.
    Oczywiście nie ma obowiązku przekształcać mieszkań na własnościowe
    ale za to spółdzielnie mają obowiązek umożliwić takie przekształcenie
    mieszkańcom.
    W podobnej sytuacji jest większość osób kupujących mieszkania w spółdzielniach.

    Czyli podsumowując: kupujesz mieszkanie spółdzielcze własnościowe
    zakładasz dla niego księgę wieczystą i bierzesz kredyt
    to co robi spółdzielnie nie powinno mieć dla ciebie większego znaczenia.

    Pozdrawiam
    SJ