    From: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: li
    Date: Sun, 07 Nov 2010 18:02:44 +0100
    <4...@j...googlegroups.com>

    W dniu 2010-11-07 17:48, LprzemekL pisze:

    > Świetnie, teraz to już mam 99% jasność, dzięki MZ :)))
    > Myślę, że wątek możemy zakończyć :)

    Jeszcze jedno: jeśli mieszkanie nie ma KW, to upewnij się że
    RZECZYWIŚCIE jej nie ma. Prościej jest jeśli jednak ma KW, bo bardzo
    rzadko zdarza się sytuacja, żeby były dwie na ten sam lokal. (chociaż
    historia zna takie przypadki w dobie b..ałaganu w sądach). Musisz mieć
    pewność, że mieszkanie nie jest zadłużone ani obciążone żadnymi
    roszczeniami. W przypadku gdy nie ma KW na lokal np. komornik obciąża
    wpisem w KW budynku. Warto więc sprawdzić i tą KW. I pomyśl jednak o
    późniejszym wyodrębnieniu mieszkania (własność hipoteczna, własność
    odrębna czyli z częścią gruntu, to co pisał witek). Ja osobiście jestem
    za "cywilizowanym" prawem własności, no ale to oczywiście nie jest
    obligatoryjne. Po prostu płacąc kilkaset tysięcy zlotych lubię mieć
    "prawo własności" a nie "ograniczone prawo rzeczowe" jak to się ma w
    przypadku "spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu". Zwłaszcza w
    dobie "cudownie odnajdywanych spadkobierców gruntów" oraz "niezależnych
    od zarządu spółdzielni trudności finansowych skutkujących bankructwem"
    :] Nadal możesz przy tym być członkiem spółdzielni (chociaż nie musisz),
    aż do momentu kiedy większość/wszyscy nie wyodrębnią nie trzeba będzie
    założyć wspólnoty. Co do bycia członkiem SM, to zasadniczo przymusu nie
    ma, natomiast czasami (u mnie akurat jest taki przypadek) spółdzielcy
    mają niższe czynsze z racji zysków wygenerowanych przez spółdzielnię. No
    i kwestia prawa do głosowania. Paradoksalnie aczkolwiek podobno zgodnie
    z prawem spółdzielczym, jeśli budynkiem zarządza spółdzielnia a Ty nie
    jesteś jej członkiem (mimo że masz własnościowe czy nawet odrębne prawo
    do lokalu w budynku) to możesz się co najwyżej przyglądać zebraniom.

    --
    MZ