    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kontrola komórki
    Date: Sun, 7 May 2006 12:51:43 +0200

    poreba [###d...@p...com.###] napisał:

    > Zgodnie z taką logiką z ilości gwałtów, morderstw, rozbojów i
    podrobionych
    > dokumentów policjanci powinni zatrzymywać do wyjaśnienia i
    potwierdzenia
    > tożsamości każdego napotkanego obywatela.

    Nie, bowiem zatrzymanie jest czynnością procesową i musi się odnosić
    do konkretnego przestępstwa. Nie można go stosować prewencyjnie w tym
    rozumieniu, jakie Ty postulujesz (bo ogólnie można). Kontrolę osobistą
    można zawsze, bo tak postanowił ustawodawca. Możemy polemizować, czy
    słusznie, ale w wielu krajach jest to podobnie unormowane i nikt z
    tego tytułu nie robi problemów. Choć są kraje, gdzie jest to
    zabronione. Z tego co wiem to w USA musi być zawsze jakiś powód -
    tyle, że jak już pisałem, powód nie problem wymyślić w sposób
    niemożliwe do weryfikacji.

    > Zapewne skuteczną metodą walki z plagą kradzieży komórek byłoby
    branie
    > każdego podejrzanego na "spytki u mistrza" jednak postulaty takich
    metod
    > śledczych są raczej w mniejszości, prawda?

    No widzisz. I mamy wspólne zdanie na jakiś temat.

    > Czyż to nie zbyt daleko posunięty idealizm?

    Nie. Po prostu zasłyszane w rozmowach. Ludzie nawet nie tyle nie
    kupują od pokątnych handlarzy z tego powodu, że może być kradzione,
    ale z tego powodu, że boją się kłopotów, jeśli będzie.

> [...]
    możliwość
    > grzebania przez policję w naszych gaciach, brudnym praniu i życiu
    > osobistym w przypadkach poważnych przestępstw. Ustaliliśmy zasady na
    > jakich to się odbywa, kiedy policjant może przeczytać nasze listy,
    > poznać listę naszych rozmówców telefonicznych itd.
    > Nie dopuszczamy jednak by kontrolno-prewencyjnie policja dokonywała
    > przeszukań w całym mieście tylko dlatego, że dokonano gdzieś
    kradzieży,
    > i z _pewnością_ w którymś z mieszkań skradzione fanty się znajdują.

    Znam przypadki o zbliżonym przebiegu. Podobno - zaznaczam, ze
    podobno - po zabójstwie Papały wydawano nakazy przeszukania na całe
    bloki. Znam osobiście przypadek nakazu przeszukania całej wioski, ale
    tu również chodziło o zabójstwo, a nie kradzież.

    > Osobną sprawą jest takie prowadzenie kontroli IMEI by nie zbliżać
    się do
    > granic naruszania tajemnicy korespondencji. A ja nie chcę np. tracić
    > pewnych informacji z komórki poprzez wyciągnięcie baterii.

    Ale nikt tej baterii nie wyciąga. IMEY można wyświetlić wciskając
    kombinację klawiszy. Właśnie po to to zrobiono, by nie było kłopotu z
    wyciąganiem baterii.