    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: jaka kara...?
    Date: Sun, 11 Apr 2004 12:33:57 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@pc108.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    wiadomości news:c5a1le$27gp$3@news2.ipartners.pl...

    > Hmm... Pewnie dałoby się coś wykombinować w kwestii 'innego właściwego
    > sposobu'. Np. chodził i pytał, czy w okolicy ktoś nie zgubił.

    Wiesz, ale tam mowa o właściwym sposobie. Ten właściwy określa
    rozporządzenie. Tytułem nie rzucę z głowy, ale generalnie nakazuje ono
    przekazać tę rzecz:

    - albo administratorowi pomieszczenia, gdzie to znaleziono,
    - albo przewoźnikowi, jeśli znalazłeś w pojeździe,
    - albo do biura rzeczy znalezionych.

    > Hipotezę w towerem w śmietniku ktoś już rzucił, więc ja nie będę ;)

    Prawda jest taka, że tak naprawdę nikt specjalnie nie ściga pirackich
    kopii po prywatnych mieszkaniach. Nie ściga, bo to nie ma większego sensu,
    gdyż w rzeczywistości ciężko by było znaleźć taki komputer, w którym
    wszystko jest legalne. Zresztą podobno jakoś tam ostatnio się prawo
    autorskie zmieniło i teraz, to już w domu możesz trzymać pirackie kopie
    tłumacząc, że to kopie bezpieczeństwa, a oryginały Ci zginęły, ale nie
    miałem jak dotąd czasu tego przestudiować, więc piszę na odpowiedzialność
    kolegi, który kilka dni temu przyleciał do mnie z tą rewelacją.

    Pirackie oprogramowanie się ściga albo w firmach - i tam koncepcja
    znajdywania na śmietniku już nie bardzo przechodzi - albo u osób to
    sprzedających hurtowo. Czasem również przy okazji innych działań się do
    tego czepia, ale to jak się wpada na przeszukanie do oszusta, co sprzedaje
    cegły zamiast komórek na allegro albo innych tego typu przestępców. Nie
    spotkałem się z przypadkiem, by w praktyce ktokolwiek czepiał się
    legalności oprogramowania w komputerze w mieszkaniu prywatnym tylko dla
    samego czepiania się. A jak już idziesz do oszusta, to podstawą
    zabezpieczenia komputera z reguły jest chęć zabezpieczenia roszczeń
    majątkowych pokrzywdzonych (bodaj art. 291 kpk, bo nie mam pod ręką), a
    nie jako dowód w sprawie.