  • Data: 2006-09-26 22:21:29
    Temat: Re: instrukcje obslugi faktury po ludzku
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 26 Sep 2006, vertret wrote:

    > Użytkownik "Przemyslaw Osmanski" <p...@c...gdzies.net.pl> napisał
    > Faktura przesłana mailem w postaci pliku doc, pdf, jpg lub jakimkolwiek innym
    > nie jest dokumentem elektronicznym.

    Nie jest. Znaczy "w rozumieniu prawa" nie jest dokumentem pisemnym, bo
    dokument pisemny wymaga podpisu. A "dokument elektroniczny" jest
    pewnym potocznym uproszczeniem: w PDFie jest TREŚĆ a nie dokument ;)

    I nie jest to FAKTURA!
    Widziałem post Przemysława (następny) i polecam powyższe uwadze :)

    > Jest normalnym dokumentem papierowym,

    Nie.
    Dokumentem papierowym staje się *po wydrukowaniu*.
    Mozemy się zgodzić? :)

    > bo co
    > za różnica, czy wyjdzie z drukarki oddalonej 10 metrów od biurka księgowej, czy
    > też oddalonej 1000 km.

    Istotna o tyle, że w 1. przypadku wydruk faktury przedsiębiorca *zleca*
    księgowej, zaś w 2. przypadku *zleca* komu innemy - przypadkiem
    odbiorcy tejże faktury. I ma *dopilnować* tego wydrukowania.
    Niedawno pisałem na .podatki co o tym myślę - bo od zawsze uważam że "tak
    wolno", ale to wcale nie znaczy że takie rozwiązanie ma same zalety.
    Zainteresowanym polecam zajrzenie na .podatki :)

    A w skrócie: do wystawienia f-ry zobowiązany jest ... no nie ma reguły :),
    ten kto jest zobowiazany.
    W "typowym" przypadku - sprzedawca.
    I to *on* odpowiada za wystawienie f-ry.

    Jeśli zleci wystawienie f-ry kupującemu, a kupujacy umie to udowodnić
    (że *na polecenie* wystawcy dokonał wydruku), to za ew. nieprawidłowości
    na fakturze odpowiada *wystawca* a nie drukarz.
    IMO drukarz moze dostać karę za "współudział" :> ale wystawca nie może
    na kogoś przenieść odpowiedzialności karnej za to za co on sam odpowiada.

    Również jak odbiorca będący DG nie wydrukuje (!) f-ry to za to odpowiada
    wystawca - przepis jest jasny, "faktura ma być" (nieważne po co).
    Jak zginie to nie ma problemu (wystawi się duplikat).
    Ale jak nie zostanie wydrukowana to owszem, problem jest.
    A przypomnę iż US może nieźle łupnąć kogoś po kościach na podstawie
    wiarygodnych zeznań świadków, takie wyroku NSA podtrzymujące decyzje US bywały.
    Oświadczenie odbiorcy faktury, ryczałtowca zwolnionego z VAT: "tak,
    powiedziałem pracownikom żeby tych f-r nie drukowali bo to nie za towar
    i NAM do niczego nie potrzebne" IMVHO może pogrążyć wystawcę który nie
    wystawił "osobiscie" f-ry :]
    (w KKS nie widzę rozróżnienia miedzy przypadkiem kiedy sprzedawca
    ewidentnie ODMAWIA wydruku a przypadkiem kiedy księgowy tylko
    zapomniał wydrukować a nikt się nie upomina).

    Krótko mówiąc, o ile zgadzam się co do przebiegu zdarzeń opisanego przez
    Ciebie z grubsza, to wnoszę zastrzeżenie co do szczegółów - a one są
    istotne w razie jak się okaże np. że na "oryginale" jest co innego niż
    na "kopii" (i w ewidencji sprzedawcy).

    Przesyłanie f-ry e-mailem przypomina przesłanie TREŚCI za pomocą np.
    telefonu - podyktowanie jej temu kto ją pisze (może pisać ręcznie :>).

    Cały ambaras w tym iż f-ra jest "pismem" lub "dokumentem".
    W postaci elektronicznej może być tylko dokument (podpisany), pismo może
    być IMHO tylko w postaci "utrwalenia" (papier, jakaś deszczułka... ;)).

    Czyli niewydrukowana treść faktury nie jest fakturą.
    A za wydruk odpowiada wystawca - niezależnie komu zlecił, i nie może
    zasłaniać się tym że "drukarz" go zawiódł/oszukał/... - za to "drukarz"
    może być ukarany, ale na bis. Dodatkowo. Oprócz wystawcy.

    Pasuje?
    :)

    pzdr, Gotfryd