-
Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
ews.man.poznan.pl!news.internetia.pl!mimuw.edu.pl!news.mimuw.edu.pl!uw.edu.pl!l
ublin.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.onet.pl
From: <m...@p...com>
Newsgroups: pl.soc.prawo
Subject: Re: hipermarkety a przeszukiwanie toreb? - ponownie
Date: 11 Jun 2002 10:44:30 +0200
Organization: Onet.pl SA
Lines: 138
Message-ID: <5...@n...onet.pl>
References: <B92B7D39.1DF9%bestarts@poczta.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: newsgate.test.onet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: newsgate.onet.pl 1023785070 31676 192.168.240.245 (11 Jun 2002 08:44:30 GMT)
X-Complaints-To: a...@o...pl
NNTP-Posting-Date: 11 Jun 2002 08:44:30 GMT
Content-Disposition: inline
X-Mailer: http://niusy.onet.pl
X-Forwarded-For: 217.99.108.31, 213.180.130.23
X-User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.0)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:96272
[ ukryj nagłówki ]> Mam male pytanko.
> Nie dawno bylem swiadkiem w jednym z hipermarketow (a raczej przed - miejsce
> gdzie sprzedaja rozne rzeczy do ogrodow) jak ochrona przed wejsciem/wyjsciem
> sprawdzala reklamowki i porownywala z kwitkiem wystawionym przy kasie.
> Co prawda bylem tam wczoraj i nic mnie takiego nie spotkalo - ale z czystej
> ciekawosci (na przyszlosc)
>
> Czy takie postepowanie jest zgodne z prawem?
> Kto moze przeszukiwac i co trzeba zrobic by mozna byc przeszukanym?
>
> Kto ma prawo przeszukiwac torby, reklamowki itp?
>
> Kiedy mozna odmowic i na co sie powolac?
>
>
> Z gory dziekuje
>
Uprawnienia czarnych reguluja przepisy ustawy o ochronie osób i mienia. są to
przepisy następujące:
Art. 36. 1. Pracownik ochrony przy wykonywaniu zadań ochrony osób i mienia w
granicach chronionych obiektów i obszarów ma prawo do:
1) ustalania uprawnień do przebywania na obszarach lub w
obiektach chronionych oraz legitymowania osób, w celu ustalenia ich tożsamości,
2) wezwania osób do opuszczenia obszaru lub obiektu w przypadku
stwierdzenia braku uprawnień do przebywania na terenie chronionego obszaru lub
obiektu albo stwierdzenia zakłócania porządku,
3) ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie
zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla chronionego mienia, w
celu niezwłocznego oddania tych osób Policji,
4) stosowania środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w
art. 38 ust. 2, w przypadku zagrożenia dóbr powierzonych ochronie lub odparcia
ataku na pracownika ochrony,
5) użycia broni palnej w następujących przypadkach:
a) w celu odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na życie lub
zdrowie pracownika ochrony albo innej osoby,
b) przeciwko osobie, która nie zastosowała się do wezwania
natychmiastowego porzucenia broni lub innego niebezpiecznego narzędzia, którego
użycie zagrozić może życiu lub zdrowiu pracownika ochrony albo innej osoby,
c) przeciwko osobie, która usiłuje bezprawnie, przemocą odebrać broń
palną pracownikowi ochrony,
d) w celu odparcia gwałtownego bezpośredniego i bezprawnego zamachu na
ochraniane osoby, wartości pieniężne oraz inne przedmioty wartościowe lub
niebezpieczne.
2. Użycie broni palnej powinno następować w sposób wyrządzający możliwie
najmniejszą szkodę osobie, przeciwko której użyto broni, i nie może zmierzać do
pozbawienia jej życia, a także narażać na niebezpieczeństwo utraty życia lub
zdrowia innych osób.
3. Broni palnej nie używa się w stosunku do kobiet o widocznej ciąży, osób,
których wygląd wskazuje na wiek do 13 lat, osób w podeszłym wieku oraz o
widocznej niepełnosprawności.
4. Czynności, o których mowa w ust. 1, powinny być wykonane w sposób możliwie
najmniej naruszający dobra osobiste osoby, w stosunku do której zostały podjęte.
5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb działań, o
których mowa w ust. 1 pkt 1-3.
akty wykonawcze
Art. 37. Pracownik ochrony przy wykonywaniu zadań ochrony osób i mienia poza
granicami chronionych obiektów i obszarów ma prawo do:
1) wykonywania czynności, o których mowa w art. 36 ust. 1 pkt 3,
2) użycia podczas konwojowania wartości pieniężnych oraz innych
przedmiotów wartościowych lub niebezpiecznych środków przymusu bezpośredniego,
o których mowa w art. 38 ust. 2 pkt 1-3 oraz 5 i 6, lub broni palnej, w
przypadku gwałtownego, bezprawnego zamachu na konwojowane wartości lub osoby je
ochraniające.
Art. 38. 1. Pracownik ochrony może stosować środki przymusu bezpośredniego w
przypadkach określonych w art. 36 ust. 1 pkt 4 i art. 37 pkt 2 wyłącznie wobec
osób uniemożliwiających wykonanie przez niego zadań określonych w ustawie.
2. Środkami przymusu bezpośredniego, o których mowa w ust. 1, są:
1) siła fizyczna w postaci chwytów obezwładniających oraz
podobnych technik obrony,
2) kajdanki,
3) pałki obronne wielofunkcyjne,
4) psy obronne,
5) paralizatory elektryczne,
6) broń gazowa i ręczne miotacze gazu.
3. Pracownik ochrony może stosować środki przymusu bezpośredniego odpowiadające
potrzebom wynikającym z istniejącej sytuacji i niezbędne do osiągnięcia
podporządkowania się wezwaniu do określonego zachowania.
4. Środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w ust. 2 pkt 3-6, nie
stosuje się wobec kobiet o widocznej ciąży, osób, których wygląd wskazuje na
wiek do 13 lat, osób w podeszłym wieku oraz o widocznej niepełnosprawności.
5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i
sposoby użycia środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w ust. 2.
6. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji określi, w drodze
rozporządzenia, rodzaje obiektów, w których mogą być stosowane paralizatory
elektryczne.
W komantarzu do tejże ustawy (ALEKSANDROWICZ Tomasz R. Komentarz do ustawy o
ochronie osób i mienia
Warszawa 2001 Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis ss. 374
ISBN: 83-7334-059-9) czytamy (z komentarza do art. 36 ustawy):
"Należy także zwrócić uwagę na fakt, iż ustawa w katalogu środków porządkowych
nie wymienia uprawnienia pracowników ochrony do przeglądania zawartości bagaży
i odzieży osób, ładunku i miejsc w przypadku podejrzenia, że mienie chronione
jest bezprawnie wynoszone, wywożone lub ukryte, albo w celu stwierdzenia, czy
nie są wwożone lub wnoszone materiały niebezpieczne lub zabronione. Nadanie
pracownikowi ochrony takiego uprawnienia przewidywał jeden z projektów (zob.:
Wprowadzenie do niniejszego komentarza, w którym omówiono projekty ustawy o
ochronie osób i mienia) , jednakże ostatecznie nie znalazło się ono w przyjętym
przez Sejm tekście ustawy
Sprzeciw posłów wzbudził zwłaszcza fakt, iż przepis projektu nadający takie
uprawnienia pracownikom ochrony obejmował swoim zakresem wszystkie obszary i
obiekty. Ostateczne przedstawiciel rządu wniósł o usunięcie tego przepisu, zaś
posłowie nie skorzystali z możliwości ograniczenia zakresu jego stosowania
jedynie do obszarów i obiektów podlegających obowiązkowej ochronie. Zob.:
Sprawozdanie Podkomisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy o
ochronie osób i mienia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 czerwca 1997
r. Druk Nr 2347. Szczegółowo na ten temat zob.: Z. T. Nowicki, Ochrona osób i
mienia..., op.cit., s. 153-154.
. Uprawnienie takie znalazło się natomiast w katalogu środków, do których
stosowania uprawnieni są członkowie służby porządkowej organizatora imprezy
masowej (art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych)."
tak więc ochrona sklepu nie ma uprawnień do przegladania naszych bagaży. To
samo można powiedzieć o "obowiązku" pozostawiania toreb i bagaży przed wejściem
na salę - bezprawie.
Sam miałem podobna sytuację - rok temu w GIANcie w Toruniu ochrona kazała mi
zostawić w schowku bułkę, którą przed chwilą kupiłem dla Dzieci, wyszedłem
przez kasy, zapłaciłem, miałem paragon i wracałem na salę. Słowne przepychanki
trwały ca. 40 min. (włącznie z groxbami, że my weźmiemy pana na zaplecze i tam
sie znajdzie 10 świadków, że pana tą bułkę za 90 gr ukradł). Koniec końców szef
czarnych przydzielił mi ochroniarza, który miał chodzic za mna krork w krok w2
odległości pół metra i patrzeć mi na ręce. Mnie nawet zabawa się podobała,
Małżonka była zła, a Dzieciom było to obojetne.
ewentulane uprawnienia do przeszukiwania bagaży itp . ma prokurator (czy
policja na jego polecenie) - na podstawie przepisów kodeksu postępowania
cywilnego oraz chyba policja na podstawie przepisów ustawy o policji (ale
sczegółow mi sie nie chce szukać - leniwy jakoś dzis jestem - :-),
pzdr
marek
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Następne wpisy z tego wątku
- 11.06.02 11:16 Gerard
- 11.06.02 11:49 Maddy
- 11.06.02 13:01 Neko
- 11.06.02 13:06 Remek
- 11.06.02 13:33 tan
- 11.06.02 17:40 Gerard
- 14.06.02 07:31 m...@p...com
- 14.06.02 08:56 tan
- 16.06.02 15:45 PA
- 16.06.02 20:48 Peter 'Mikolaj' Mikolajski
Najnowsze wątki z tej grupy
- Bez żadnego trybu
- Śmierć mózgu a narządy do pobrania
- Duńskie precedensy w sprawie odsprzedawania terytoriów USA [Wyspy Dziewicze (1917)]
- pogromca ksiezy
- Czy WYNIESIENIE UE-posła Brauna z sali obrad UE-parlamentu stanowiło naruszenie jego immunitetu i godności?
- Jest Trump prezydent jest Meta/FBook/Instagram ugoda za 25 mln. USD
- "Zorganizowana Grupa Przestępcza" poczeka na decyzję o ekstradycji z UK na wolności [RARS]
- Zdalny podpis
- Prawo jak je [nie]rząd rozumie.
- nr KW to jednak dana osobowa
- Lokalizacja telefonu
- Kto ma PRAWNĄ rację? poseł KO mec. R. Giertych v. mec. B. Lewandowski
- Trump-2 JUŻ bardzo łaskawy [1_500 ułaskawień skazanych za Bidena za "Kawkę na Kapitolu"]
- mandat za śmiecenie
- Urlop na pierdel
Najnowsze wątki
- 2025-02-03 Bez żadnego trybu
- 2025-02-01 Śmierć mózgu a narządy do pobrania
- 2025-01-31 Duńskie precedensy w sprawie odsprzedawania terytoriów USA [Wyspy Dziewicze (1917)]
- 2025-01-30 pogromca ksiezy
- 2025-01-30 Czy WYNIESIENIE UE-posła Brauna z sali obrad UE-parlamentu stanowiło naruszenie jego immunitetu i godności?
- 2025-01-30 Jest Trump prezydent jest Meta/FBook/Instagram ugoda za 25 mln. USD
- 2025-01-29 "Zorganizowana Grupa Przestępcza" poczeka na decyzję o ekstradycji z UK na wolności [RARS]
- 2025-01-29 Zdalny podpis
- 2025-01-29 Prawo jak je [nie]rząd rozumie.
- 2025-01-28 nr KW to jednak dana osobowa
- 2025-01-27 Lokalizacja telefonu
- 2025-01-27 Kto ma PRAWNĄ rację? poseł KO mec. R. Giertych v. mec. B. Lewandowski
- 2025-01-26 Trump-2 JUŻ bardzo łaskawy [1_500 ułaskawień skazanych za Bidena za "Kawkę na Kapitolu"]
- 2025-01-25 mandat za śmiecenie
- 2025-01-25 Urlop na pierdel