    From: "daniel" <c...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: gwarancja - tylko z pudelkiem? [mam nadzieje, ze podsumowanie]
    Date: Sun, 4 Dec 2005 13:51:01 +0100

    news:dmsf0c$69r$1@inews.gazeta.pl...

    > Dobrowolność gwarancji nie oznacza całkowitej dowolności w kształtowaniu
    > jej treści. Ograniczają ją poza konkretnymi przepisami choćby zasady
    > współżycia społecznego, dobre obyczaje i istota stosunku prawnego. A co do
    > opakowania - takie postanowienie może być uznane na podstawie art.385[1] i
    > 385[3] pkt 21 kodeksu cywilnego za niedozwolone postanowienie umowne,
    > niewiążące konsumenta.
    >
    > KG

    Wlasnie o to mi chodzilo, wielkie dzieki.
    Az pozwole sobie zacytowac:

    Art. 385[1]. § 1. Postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie
    uzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i
    obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego
    interesy (niedozwolone postanowienia umowne). Nie dotyczy to postanowień
    określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub wynagrodzenie, jeżeli
    zostały sformułowane w sposób jednoznaczny.

    Art. 385[3]. W razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi
    postanowieniami umownymi są te, które w szczególności:
    [...]
    21) uzależniają odpowiedzialność kontrahenta konsumenta od wykonania
    zobowiązań przez osoby, za pośrednictwem których kontrahent konsumenta
    zawiera umowę lub przy których pomocy wykonuje swoje zobowiązanie, albo
    uzależniają tę odpowiedzialność od spełnienia przez konsumenta nadmiernie
    uciążliwych formalności,

    Trzymanie gigantycznych pudel przez dwa lata tylko dlatego, ze jest na nich
    nadruk producenta, to nieco uciazliwa formalnosc....

    Podsumowywujac dyskusje: No jasne, ze konsument powinien zwrocic reklamowana
    rzecz tak zapakowana, zeby nie ulegla zniszczeniu podczas _ewentualnego_
    dlaszego transportu (ktory notabene nie zawsze ma miejsce, bo czesto rzecz
    oddaje sie do punktu serwiowego, gdzie jest na miejscu naprawiany, wiec
    argument o transporcie odpada). Co do tego nie ulega watpliwosci. Nie mozna
    przyniesc urzadzenia w reklamowce. Ale nie przeginajmy tez w druga strone,
    jezeli rzecz jest porzadnie zapakowana, nieuczciwe byloby nie przyjecie
    towaru tylko dlatego, ze zapakowanany w inny karton. I z tego co udalo mi
    sie wywnioskowac z niektorych wypowiedzi osob patrzacych na to od strony
    sprzedawcy, tak rzeczywiscie jest, taki towar jest przyjmowany. Ja sam
    niedawno oddalem jedna rzecz w pewnym sieciowym markecie z elektronika bez
    pudelka (ktore wyrzucilem zaraz po zakupie, jak zawsze robie i bede robil),
    gdyz okazal sie niekompatybilny z moim komputerem, pani przyjela towar bez
    zadnych ceregieli z opakowaniem.