  • Data: 2011-02-01 12:49:17
    Temat: Re: gwarancja - rozbieznosc
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 31 Jan 2011, Marek Dyjor wrote:

    > a jak sobei wydrukuje to już jest lepiej.

    Nie jest.
    "W wypadku gdy kupujący *otrzymał od sprzedawcy* *dokument*[...]"
    (treść z KC, akcenty moje).
    Musi być spełnione zarówno "otrzymanie" jak i "dokument".
    Tu zarówno "otrzymanie" jest wątpliwe, jak i teza że strona www
    stanowi "dokument" :)

    > gwarancja jest świadczeniem dobrowolnym,

    O nie. Jeszcze tylko tego by brakowało, żeby gwarant mógł
    powiedzieć "ten papierek który podpisałem jest bez znaczenia" :)
    Dobrowolne jest *udzielenie gwarancji*, natomiast sama gwarancja
    (już udzielona) nijak dobrowolna nie jest, a zakres zobowiazań wynika
    właśnie z "dokumentu" o którym mowa.

    Tak jak napisał Kondi - w takim przypadku (brak "dokumentu" oraz
    brak "otrzymania") jest to "inne zobowiązanie się sprzedawcy",
    z którego powinien się wywiązać. Ale nie gwarancja.
    Nie ma wobec tego przy próbie egzekucji roszczenia obowiązku okazania
    "dokumentu", ale też nie ma praw defaultowo wynikających z gwarancji.
    Na mój gust bliżej temu czemuś do "przyrzeczenia publicznego", tylko
    "nagroda" jest losowa, dla tych którym się coś zepsuje ;)
    Dla konsumenta dodatkowo dochodzi zobowiązanie wyrażone w reklamie
    i innych "publicznych zapewnieniach", ale zalicza się je nie do
    gwarancji, lecz "konsumenckiej niezgodności" (art.4.3).

    pzdr, Gotfryd