  • Data: 2012-05-25 00:58:41
    Temat: Re: gwarancja .?.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 24 May 2012, news wrote:

    > Użytkownik "januszek" napisał:
    >> Nie ma takich regulacji
    >
    > A jakie są regulacje w tej materii?

    Hm... mamy usiłować rozgryzc takie pojęcia, jak "nic", NULL
    i czarna dziura?
    Regulacje sa takie:
    - gwarancja konsumencka musi być sformułowana na pismie
    - jest nieodpłatna
    - musi wskazywać zobowizanego do obsługi roszczen (bo
    gwarancji może udzielić ktokolwiek, w tym sprzedawca)
    - dolicza się do niej 'zapewnienia' uczynione przez producenta,
    dystrybutorów i sprzedawcę, również (ważne) te zapisane
    w reklamach (wspomniałem że "zapisane"? no to wyjasniam,
    że nie wiem czy zapis dzwięku i obrazu nie będacego
    tekstem się liczy :>), przy czym za swoje 'zapewnienia'
    sprzedawca odpowiada bez ograniczeń, a za producenckie
    i dystrybutorów o ile "z łatwoscia mógł się dowiedzieć"
    (nie przjedzie więc wersja, że w chinskiej reklamie
    obiecywali cos, czego w polskiej reklamie nie było)

    Tu:
    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/pagePrint.ph
    p?page=47
    ...czytaj art.13

    > Po pierwsze, to kupując towar często nie ma możliwości
    > zapoznania się z warunkami gwarancji.

    Z przepisów wynika, że nikt nie ma takiego obowiazku.
    Gwarancja jest jednostronnym oswiadczeniem, to w interesie
    sprzedawcy jest "pochwalic się" gwarancja.
    Jak sprzedawca ma klienta w głębokim poważaniu, to cóż...

    > Po drugie, warunki gwarancji mogą zawierać różne dziwne sformułowania,

    Moga.

    > na przykład "krzywy ryj kupującego powoduje utratę gwarancji".

    A to dałoby się podważyć przez brak uzasadnienia (i art.5KC)
    oraz zakaz dyskryminacji :>

    > Po trzecie, co w kwestiach nie opisanych w warunkach gwarancji?

    Nic.
    Nikt nie ma obowiazków nie ujetych w gwarancji.
    Po prostu, klient ma inne, mocne narzedzie dochodzenia roszczeń,
    w postaci "niezgodnosci z umowa".
    Nie musi korzystac z gwarancji.

    > Na przykład
    > ile napraw gwarancyjnych upoważnia do zwrotu pieniędzy,

    "Nie ma takiego przepisu".

    pzdr, Gotfryd