  • Data: 2012-06-04 21:37:17
    Temat: Re: dzial spadku - pytanie
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > No i pamietamy, że pokazany palcem "niech on wezmie" może tak samo
    > powiedzieć o innych, więc sad raczej orzeknie "sprzedac za ile tam sie
    > sprzeda i podzielic pieniadze".
    > Pamietajac, że sad użyje takich słów jak "termin" na przykład.

    To moze inaczej - dom wolnostajacy chce wziac osoba majca 40% majatku
    (mieszka w nim). Druga osoba majaca 40% majatku chcialaby zachowac dwa
    mieszkania (w jednym mieszka) lub (co bardziej prawdopodobne) ewentualnie
    oddac jedno osobie majacej 20% udzialow. Osoba majaca 20% udzialow nie chce
    mieszkania, wolalaby gotowke. Podejrzewam, ze osoby te moga sie nie
    porozumiec miedzy soba i sprawa trafi do sadu. Co wtedy? Osoba majaca 20%
    udzialow moze zarzadac splaty pienieznej przed sadem?

    Czytam tez polecane przec Ciebie artykuly i znowu nasuwaja mi sie pytania:

    Art. 214. § 1. W razie braku zgody wszystkich współwłaścicieli, sąd przyzna
    gospodarstwo rolne temu z nich, który je prowadzi lub stale w nim pracuje,
    chyba że interes społeczno-gospodarczy przemawia za wyborem innego
    współwłaściciela.

    Rozumiem, ze pomimo 3 spadkobiercow gospodarstwo bedzie nalezalo pod koniec
    sprawy do jednej osoby (sprzedaz nie wchodzi w gre) i albo uda sie wydzielic
    czesci majatku bez szkody dla gospodarstwa (budynki mieszkalne) albo
    przyszly wlasciciel calosci bedzie splacal reszte?

    i jeszcze do tego artykulu:

    Art. 216. § 1. Wysokość przysługujących współwłaścicielom spłat z
    gospodarstwa rolnego ustala się stosownie do ich zgodnego porozumienia.
    § 2. W razie braku takiego porozumienia spłaty przysługujące
    współwłaścicielom mogą być obniżone.

    Czy jest on czesto stosowany? Osoba majaca (prawdopodobnie) odziedziczyc
    gospodarstwo jest w gorszej sytuacji majatkowej niz osoby ktore maja byc
    splacone. Ile % sad potraci? Jakiego rzędu to są wartości? Lepiej sie
    dogadac przy kawie?

    Pozdrawiam i serdecznie dziekuje za pomoc
    Dysiek