    From: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dziaĹ?ka, a droga dojazdowa problem
    Date: Mon, 4 Jan 2010 14:00:02 +0100

    news:hhr68f$p9$1@srv.cyf-kr.edu.pl...

    > A zauwazasz, ze najpierw musial byc jakis podzial tworzacy moja dzialke
    > budowlana, chociaz dostepu do drogi nie miala?

    Bo nie musi jej mieć do momentu sprzedaży. Jedno nie ma nic wspólnego z
    drugim. Poza tym budować się można również na działce będącej działką ozn.
    rodzajem użytku R, Ł itp. Określenie działka budowlana, to taki slang.
    Działka może być zabudowana lub niezabudowana.Przeważnie mówi się tak na
    działki uzbrojone, czy też takie dla których wydana jest już decyzja o
    warunkach zabudowy, która z kolei jest niezbędna do uzyskania pozwolenia na
    budowę.

    Jeśli jest wydawana decyzja o podziale, to jest w niej albo warunek
    wytyczenia drogi i ustanowienia służebności przejazdu i przechodu (w
    przypadku gdy działka nie ma bezpośredniego dostępu do drogi) lub też gdy w
    planie podziału jest wytyczona droga wewnętrzna, decyzja nakazuje w
    przypadku zbycia działki, również zbycie udziału w drodze lub ustanowienie
    służebności (w zależności od zachcianki sprzedającego).

    A że stan faktyczny może być inny, np. ktoś zapomniał sprzedać udział w
    drodze, co jest zresztą bardzo częste w obrocie wtórnym, bo jak notariusz
    nie zobaczy aktu nabycia, to się o drodze nie dowie.