    From: Andrzej Lawa <a...@l...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dworce PKP WROGIE dla NIEPELNOSPRAWNYCH
    Date: Sun, 14 Apr 2013 18:20:58 +0200

    W dniu 14.04.2013 17:53, inner continental pisze:

    > Tak? To popatrz jeszcze raz na maps.google.pl od strony ul. Podwale
    > Grodzkie. W odpowiednio duzym powiekszeniu widac tam jak na dloni 3
    > wyjscia schodowe, zadne z nich nie ma schodow ruchomych.

    A po jaką cholerę koniecznie chcesz iść trasą bez ułatwień?

    > I to zgadza sie z moim osobistym doswiadczeniem ostatniego lata kiedy
    > sie naszarpalismy niemilosiernie zeby pokonac wielkie strome schody.

    Może trzeba było (uwaga, trudna koncepcja!) POMYŚLEĆ i zamiast szukać
    najtrudniejszej trasy wybrać najłatwiejszą od frontu, hmm?

    [ciach]

    > zadnych ulatwien ani dla niepelnosprawnych ani dla watlych kobiet z
    > duzymi walizkami na malych koleczkach...

    A co ty taki męski szowinista? Uważasz, że kobieta gorsza od mężczyzny?

    > OK, lecz jezeli Dworze Gdansk Glowny sie zmienil to sie naprawde
    > ciesze. Jednak nadal pozostaje mnostwo innych miast WOJEWODZKICH na
    > ktorych nie ma zadnych ulatwien!

    Na podstawie wcześniejszych doświadczeń mam podstawy wątpić w rzetelność
    twoich twierdzeń.

    > Chocby Warszawa Zachodnia - JAK TAM maja pokonywac te wszystkie schody
    > niepelnosprawni i nieatletyczni podrozni z wielkimi walizkami na
    > malych kolkach?

    To wysiadaj na stacji Warszawa Centralna - w czym problem?

    Uważasz, że należy nagle zatrzymać CAŁY kraj i rzucić wszystkie środki
    na przebudowę WSZYSTKICH schodów bo pewien nikły odsetek ludzi może mieć
    kłopoty w tych konkretnych miejscach? Co jeszcze, specjalna rampa na
    Rysy, żeby inwalidzi z zacięciem taterniczym mogli się dostać na szczyt?

    Swoją drogą nowy kompleks "Warszawa Zachodnia" jest w planach czy może
    nawet już w początkach budowy...

    > Kolejny przyklad to dworzec GDYNIA GLOWNA: tam w lecie jak pamietam
    > juz WYREMONTOWANY - a jednak trzeba sie szarpac w pokonywaniu
    > betonowyhch NIERUCHOMYCH schodow jako jedynych oferowanych podroznym!
    >
    > Sa dalsze miasta woejwodzkie z tym samym problemem...

    Cóż, podejrzewam że ten "problem" to ty ciągle usiłujący dostać się
    gdzieś od zaplecza, podczas gdy od frontu jest wygodny dostęp.

    > Ale ja prosze tu o porade prawna: jezeli wszystko fajnie to sie
    > cieszymy ALE co jezeli niepelnosprawny wlasnie spotka sie z taka
    > bariera nie do pokonania na tego typu obiekcie i obsluga dworca
    > bezradnie rozklada przed nim rece?
    >
    > Jak to sie ma do obowizujacego nam prawa?

    Nijak, chyba że budynek przechodził jakiś istotny remont od (OIDP)
    wiosny 2002 lub był wybudowany po tej dacie.

    Wtedy prawo budowlane nakłada obowiązek zapewnienia podjazdów,
    aczkolwiek niekoniecznie z KAŻDEJ strony. Konkretnie wg przepisów w
    zupełności wystarczy, żeby dla inwalidów była tylko jedna specjalnie
    dostosowana trasa. Nie ma obowiązku dostosowywania WSZYSTKICH wyjść z
    budynku.