    From: Wiesiaczek <c...@v...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dlugosc zycia
    Date: Fri, 24 May 2024 19:06:13 +0200
    <v2ittt$qle$1$kw1618@news.chmurka.net> <v2kan2$13ij7$1@dont-email.me>
    <vx7u1slif03j$.1ehsadhszup0d.dlg@40tude.net>
    <v2l6aj$18cr8$3@dont-email.me>
    <13j1yjmx1d1zo.1p4u80z6ol4xd$.dlg@40tude.net>
    <v2ldeu$1a2jq$1@dont-email.me>
    <1vlpip3s7c65m$.1d7js47nls7m5.dlg@40tude.net>
    <v2nm4l$1q09p$1@dont-email.me>
    <vnoy2czzgepe$.14d82v45wzvo3.dlg@40tude.net>
    <v2peh1$27hir$1@dont-email.me>
    <1...@4...net>
    <v2q7co$2bu9s$1@dont-email.me>
    <dzlo7eggvlbp.m89iwdasrrwj$.dlg@40tude.net>

    W dniu 24.05.2024 o 17:32, J.F pisze:

    > Mogę, ale moze mi atmosfera czeskiej knajpy bardziej pasuje, czy widok
    > z okna. Albo czeskie piwo mi lepiej smakuje, a dla mnie jednego nikt
    > nie bedzie sprowadzał.
    > Za to ja sam ... mogę sobie przywieźć w zasadzie nieoograniczoną ilość
    > :-)

    Śmieszne:)
    Widok z okna...

    Ale co z pracą?
    Dlaczego nie ma polskich firm godziwie płacących?

    > To jest Unia.
    > Mi się tam bardzo podoba, ze jeżdzę gdzie chcę i kiedy chcę, a jak
    > zachoruję ... to NFZ zapłaci za leczenie tam, gdzie jestem.
    >
    > Owszem, można by pójść dalej - i tak te służby zdrowia są państwowe,
    > to niech mnie leczy kraj w którym akurat jestem, za darmo, przecież
    > się jakos skompensuje ... jest taka umowa między Rosją i Białorusią ?
    > :-)

    Nie wiem.
    Ale wiem, że Rosjanin na Białorusi jest leczony za darmo.
    Pisałem przecież, że wszyscy przebywający na terenie Białorusi są
    ubezpieczeni.

    > ogónie nie. "Zachód" w d* ma kto rządzi w jakims małym afryka... tzn
    > na Białorusi, dopóki Łukaszenka nie zacznie przesadzać.

    No to pojechałeś! :)
    Kto finansował Solidarność?
    Dlaczego USA wydały 5 mld dolarów na pomarańczową rewolucję?
    Kto organizował (nieudaną) kolejną kolorową rewolucję na Białorusi?

    Nie, zachód (USA) wcale nie mają w dupie Białorusi, Polski, Ukrainy i
    innych. Chcą mieć tam swoje bazy wojskowe żeby trzymać za pysk całą
    okolicę.

    > A pensje mieli wysokie?

    Zdefiniuj "wysokie".
    Uważam, że skoro mają mieszkania, samochody, dacze i stać ich na
    wyżywienie, opłaty mediów, czynsze, gaz, prąd etc. to pensje mają wysokie.

    > Bo własnie mówią, ze benzyna na Białorusi podrożała. Co prawda ciągle
    > jest dwa razy tansza niz w Polsce ... ale pensja minimalna jest 4x
    > mniejsza ... ile w tym prawdy, to możesz sprawdzic.

    Może im 4x mniej wystarcza, żeby godnie żyć?

    > Nie ma obowiązku pracować za pensję minimalną.
    > Chyba, że w więzieniu (polskim).

    > No wiesz, w obecnej sytuacji mogą wyciągnąc z Rosji wiele.
    > Ale jak będą za dużo chcieli, to co Rosja zrobi ? :-)
    > Tylko nie wiem, na ile Łukaszenka jest przyjacielem Putina,
    > będzie grał pod siebie, pod Białorus, czy pod Putina ...

    Idź z tym do wróżki :)
    mogą, będą, co zrobi Rosja, nie wiesz, na ile Łukaszenka jest
    przyjacielem Putina...

    Wolę rozmawiać o faktach.

    > Gierek nabrał kredytów, i w latach 80-81, raty kredytów przekroczyły
    > wartosć polskiego eksportu dewizowego.

    Nieprawda.

    Poza tym Gierek narobił 28 mld dol. zadłużenia i wiele za to zbudował.
    Tymczasem obecnie mamy nieporównywalnie większe zadłużenie i zamiast coś
    zbudować wszystko sprzedaliśmy.

    > No była "cudowna dekada", ale na kredyt. Samochody na kartki,
    > telewizory na kartki, cukier na kartki, mięso na kartki, mieszkania na
    > przydziały ... no ale do lekarza specjalisty nie było problemu się
    > dostać :-)

    Nie, kredytu wtedy nie było.
    Kartki wprowadzono za Solidarności na ich żądania (z wyjątkiem cukru,
    ale to inna sprawa).

    > A te świetne fabryki ... przestały być świetne w 1990.

    Przestały, bo trzeba je było sprzedać.

    Uważasz, że polskie zakłady spirytusowe nie były w stanie same
    produkować spirytusu i wódek?

    Rowerów też nie potrafiliśmy robić?
    A tysięcy innych rzeczy też nie dało rady?

    Daj już spokój z tą "oficjalną linią propagandową" :)))

    > Montownie samochodów to mieliśmy ... bo nie wiem czy jeszcze mamy.
    > Tzn mielismy w kraju Opla, Fiata, VW czy Skodę ...
    > Telewizory ... też były montownie. Choć lepiej o tym nie wspominać, bo
    > to tylko manipulacja celna :-)

    Nie chodzi mi o montownie ale o polskie fabryki samochodów i telewizorów.

    To jakie produkujemy?

    > No, mieszkania się budują i ktos je kupuje.
    > Ale istonie - za drogie się zrobiły, za PRL czekałes 15 lat na
    > mieszkanie, teraz bedziesz kredyt spłacał 30. O ile teściowa pomoże
    > zaciągnąc :-)

    > Meksyk nie jest znów taki drogi. Ciebie stac na wakacje w Meksyku,
    > to czemu lekarza ma nie być stać?

    Meksyk to jakież 10-20 tys zł za dwa tygodnie od osoby. Taniocha!

    Mnie stać, bo jestem fachowcem.

    Ale nie sądzę, żeby państwowa przychodnia płaciła 20-40 tys. zł za miesiąc.

    > A białoruskiego lekarza stać?

    Nie pytałem.

> [...]
    > kwotą za ~10 minut badania, to dniówkę mają dobrą.
    >
    > Zreszta dobry lekarz w prywatnym gabinecie nawet więcej zarobi.

    > Ale badania okresowe są płatne.
    > Podobnie jak np badania na prawo jazdy - tez je często robią ci od MP.

    > Generalnie IMHO - tu łapownictwo mocno spadło.
    >
    > Po co ryzykować jakies koperty, skoro można wystawiac oficjalne
    > rachunki w prywatnej działalności, do których nikt się nie może
    > przyczepic. A na "państwowej" posadzie ma sie np 1/4 etatu - poczeka
    > pacjent pół roku na termin, to szybko pójdzie prywatnie.

    zy-to-w-polsce-zawod-deficytowy-rzad-daje-podwyzki-z
    a-malo/

    > "5900 zl na rękę nie zachęca".
    >
    > https://www.rynekzdrowia.pl/Finanse-i-zarzadzanie/Sz
    ukaja-lekarza-za-54-tys-zl-miesiecznie-Chetnych-brak
    -mamy-komentarz-szpitala,221214,1.html

    > "54 tys i chętnych brak".

    Czytałem link.
    "Przyznał, iż z jego wyliczeń wynika, że gdyby lecznica zaoferowała
    "taką stawkę na etacie", to pracownik dostałby "na rękę" 17,5 tys. zł
    miesięcznie. - Dalej ta kwota szokuje, czy już nie? - zapytał. - Co do
    pracy na kontrakcie, w zakresie czasu pracy jednego etatu, to 36 tys. zł
    brutto miesięcznie. Od tego trzeba odjąć ZUS (z założenia ten minimalny,
    z którego "nie ma emerytury") i 19 proc. podatek. Zostaje jakieś 27 tys.
    złotych "na rękę" - wyliczył Kozieł."

    No i po kokosach :)

    --
    Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi