  • Data: 2003-07-03 10:55:24
    Temat: Re: czy spółka cywilna może upaść??
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 30 Jun 2003, Andrzej R. wrote:

    >+ Użytkownik "Pawel Baranowski" <b...@h...WYTNIJTO.pl> napisał
    >+ czyli o ile s.c. prowadzi dz.gosp.
    >+
    >+ Re :
    >+ Hm.... Byłem przekonany, że spółka cywilna nie "prowadzi działalności
    >+ gospodarczej" , ale może coś przespałem.

    Źle ująłeś.
    S.C. nie ma osobowości prawnej, w związku z tym jako podmiot
    prawa karnego, cywilnego i innych takich zazwyczaj nie występuje :]
    Ale nie przeszkadza jej to np. być podatnikiem (VATu, dajmy na
    to). I taki podatnik jak najbardziej prowadzi działalność :)

    >+ I na poważnie :
    >+ Podmioty gospodarcze można podzielić na te w których można "mieszać"
    >+ majątek osobisty z majątkiem "firmowym" i takie,

    Pierwsze słyszę :)
    Możesz zapodać przykład ??
    Bo IMHO i AFAIK to *albo* operują na majątku "osobistym" (i nie ma
    zmiłuj się - przy remanencie towar w magazynie jest *majątkiem
    prowadzącego działalność*, traktuje się go jako przychód !)
    - *albo* mają majątek własny. Wnoszę o rozgraniczenie w kwestiach
    związanych ze skalą odpowiedzialności (tylko majątek firmowy/
    majątek firmy i osoby) !
    Czyżby spółka komandytowo - akcyjna (dla przykładu) miała określony
    majątek "firmowy" i nieokreślony "osobisty ? Przyjmuję korekty,
    bo może mi się źle wydawało :) (nie mam ani akcji ani nie jestem
    zamieszany w żaden komandyt :)) Bo jeśli ma *określony* wkład
    "osobisty" - no to owo "mieszanie" jest takie sobie i każda
    dopłata lub wypłata wiąże się z podatkiem ;)

    >+ Tam zaś, gdzie "mieszanie" jest dopuszczalne i w pełni naturalne ( DG osób
    >+ fizycznych, spółek takich osób),

    W wymienionych przykładach nie ma *żadnego* "mieszania".
    Jest tylko majątek osób fizycznych, który *może* ze względów
    podatkowych być zaliczony do "przeznaczonego do prowadzenia
    DG" bądź "nieprzeznaczonego". Stosownie do umowy S.C.
    (lub "domniemania wg. udziałów") każdy z uczestników umowy
    jest współwłaścicielem każdego młotka traktowanego jako
    "do działalności" i ma doń ułamkowe prawo oraz ponosi zań
    załkowitą odpowiedzialność :]
    Ułamkowe prawo wyraża się w obowiązku zapłacenia podatku
    od stoswnej wartości :] w razie przekazania na potrzeby
    osobiste, czyli wyłączenia z DG.
    Podział przebiega wzdłuż granicy "osobiste-DG", a *NIE*
    "spółkowe-Jasia-Adama" ! Wszystko w S.C. jest "spółkowe"
    o tyle, że przy przekazaniu współwłaściciele będą musieli
    zapłacić podatek dochodowy każdy osobno :[ a VAT zapłaci
    spółka :] (nieźle skonstruowane, nieprawdaż ?)

    [...]
    >+ A prawa upadłościowego proponuję tutaj nie
    >+ stosować (dotyczy ono podmiotów o innym statusie prawnym).

    Przyznam że jestem lekko zszokowany: zechesz potwierdzić
    głośno i wyraźnie, że twoim zdaniem jako prowadzący DG
    *nie mogę zbankrutować* ??

    >+ Rekapitulując : SC nie może "upaść".

    Oczywiście. Upadają wspólnicy.

    >+ Wierzyciele mogą prowadzących DG ścigać do grobowej deski,

    Ścigałeś takiego ? ;)
    Bo ja myślałem że przez 10 lat :]

    pozdrowienia, Gotfryd
    (DG OF)