  • Data: 2004-08-03 09:42:41
    Temat: Re: czy sędzia ma immunitet ?
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam> szukaj wiadomości tego autora

    użytkownik Tomasz napisał(a):

    > Z okazji letnich wojaży, miałem okazję poznać i porozmawiać przy piwku z
    > pewnym młodym sędziom, który powiedział, że wreszcie będzie mógł odetchnąć z
    > ulgą, i żyć jak "normalny" człowiek, gdy zniosą ten immunitet i
    > odpowiedzialność dyscyplinarną. Na poje pytanie, jak to się ma do
    > niezawisłości, stwierdził, iż w Polsce nie ma niezawisłość, jest tylko w
    > Konstytucji, że obecnie władza wykonawcza w pełni manipuluje i kontroluje
    > sądownictwo, w szczególności poprzez arbitralne przydzielanie dodatków
    > finansowych, odsuwanie od spraw, że jest pełna podległość administracyjna, a
> [...]

    Ten Twój "sędzia" znacznie przesadzał, co do braku tej niezawisłości. Ja znam
    wielu sędziów (młodych i starych) i raczej nie mają problemów z niezawisłością.
    Sędzia w sprawie może zrobić praktycznie wszystko i nikt nie mówi mu jakie ma
    być orzeczenie. Nie można też odsunąć sędziego od sprawy, która przypada mu
    zgodnie z wewnętrznym podziałem czynności.
    Podległość administracyjna wobec władzy wykonawczej? To chyba żart.
    Administracyjnie sędzia podlega tylko Prezesowi sądu, a i ten nie wiele może
    (choć ostatnio w tym zakresie wiele się zmieniło).
    A co do układów w sądach, to pewne są, ale nie mają, wpływu na treść konkretnych
    orzeczeń. Trzeba mieć charakter i nie orzekać pod publikę (dziennikarzy) lub pod
    wyobrażenie o tym czego życzyłby sobie Prezes sądu (on z całą pewnością nie
    wyrazi jakie życzyłby sobie orzeczenie).
    Sędziowie generalnie zarabiają tyle samo. Ich zarobki różnicują jedynie
    dodatkowe funkcje.

    --
    JOHNSON :)