  • Data: 2005-06-05 16:05:16
    Temat: Re: czy allegro może sprzedać dług firmie windykacyjnej?
    Od: "Krystyna Borek" <k...@h...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Agata wrote:

    > W przypadku konsumentow windykatornia nie moze bez zgody dluznika
    > nabyc dlugu przez cesje, nie moze tez dzialac na
    > zasadzie pelnomocnictwa [jak sie tym firmom wydaje] bo narusza
    > przepisy o ochronie danych osobowych.

    Przepis art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych ustanawia
    warunki legalnego przetwarzania danych, które powinien spełnić administrator
    danych. Wynika z niego, że warunkiem przetwarzania danych jest działanie
    administratora w "prawnie usprawiedliwionym celu", które jednocześnie nie
    może naruszać "praw i wolności osoby", której dane dotyczą.
    Zgodnie z art. 23 ust. 4 ustawy, za prawnie usprawiedliwiony cel, o którym
    mowa w ust. l pkt 5, uważa się w szczególności: marketing bezpośredni
    własnych produktów lub usług administratora danych (pkt l), dochodzenie
    roszczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (pkt 2).
    Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Warszawie z dnia 11
    marca 2004 r. sygn. akt II SA 1631/03, w odniesieniu do przepisu art. 23
    ust. l pkt 5, "niewątpliwie podjęte w prawnie usprawiedliwionym celu należy
    uznać działania przedsiębiorcy, które zmierzają do dochodzenia i
    egzekwowania należności wobec strony umowy. Jednakże działania takie powinny
    być zgodne z prawem, niezbędne dla osiągnięcia tego celu oraz nie mogą
    naruszać praw i wolności osoby, której dane dotyczą".

    > Można z tego tytułu wygrać sprawę i obecnie, każdy prawnik chętnie ją
    > przyjmie, jest bowiem z góry wygrana.

    Dla prawnika każda sprawa jest "z góry wygrana', bo honorarium skasuje bez
    względu na wynik procesu ;)

    > Jak również brak rozporządzenia o elektronicznych opłatach
    > skarbowych, które umożliwiłoby składanie drogą elektroniczną podpisu,
    > uniemozlwia zawieranie umów drogą elektroniczną.

    Elektroniczna opłata skarbowa? :o
    Autor tej wypowiedzi bardzo się myli skoro twierdzi, że umowa zawarta drogą
    elektroniczną bez podpisu elektronicznego nie jest wiążąca.

    > Jednym zdaniem, jeżeli na allegro nie zarejestrowałeś się jako firma
    > czy też nie masz statusu przedsiębiorcy nie ma możliwości cesji jest
    > to niezgodne z z art. 385(3) pkt 5 KC.

    W tym trochę racji jest. Zgodnie z wyrokiem Sądu Okręgowego w Warszawie Sądu
    Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 29 grudnia 2004 r. sygn. akt XVII
    Amc 22/04, postanowienie regulaminu Allegro o treści ""Allegro zastrzega
    sobie prawo do przekazywania lub zlecania wszystkich lub części swoich praw
    i obowiązków wynikających z niniejszego regulaminu. W przypadku skorzystania
    z tego prawa nazwa podmiotu, na rzecz którego dokonano przekazania, podana
    zostanie na stronie głównej" jest niedozwolone. Wpis w rejestrze Prezesa
    UOKiK http://tinyurl.com/cb3ff

    Niestety, cesja wierzytelności _nie jest_ niekontrolowaną przez konsumenta
    zmianą strony umowy.

    > A na drogę sądową Allegro
    > wstąpić nie może, bowiem nie ma pisemnej umów zawartej z
    > użytkownikami.

    Ciekawa opinia jak na prawnika ;)

    > Allegro po prostu łamie ustawę o ochronie danych
    > osobowych udostępniajać dane użytkowników, firmom które wiele
    > zdziałać nie mogę tylko zastraszają. W każdym razie odpowiedź prawna
    > wysłana przez kancelarię powinna wystarczyć i kosztuje śmieszne
    > pieniądze - udziele więc pełnomocnitwa kancelarii, jeżeli otrzymam
    > pierwsze pismo od firmy windykacyjnej.

    Patrz wyżej.
    W temacie firmy windykacyjne a prawa konsumenta warto też przeczytać to:
    http://mforum.biz/viewthread.php?FID=1&TID=7501

    --
    Pozdrawiam,
    Krystyna Borek