    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: chatGPT prawem się zasłania
    Date: Tue, 14 May 2024 23:35:06 GMT

    On 2024-05-14, PD <p...@g...pl> wrote:

    > OK, ale jak go uczyli, to polegało to na przetwarzaniu contentu do
    > którego praw autorskich również nie miał.

    Nie jest to wprost zabronione, ale jest np. art 17, który mówi: "Jeżeli
    ustawa nie stanowi inaczej, że twórcy przysługuje wyłączne prawo do
    korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach
    eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu"

    Dotychczas przyjęło się uważać że te pola odnoszą się głównie do
    publicznego udostępniania/wykonania utworu czy jego egzemplarzy, ale
    zasadniczo to co robia te wszystkie czaty to też MZ jest eksploatacja.
    Póki robia to w kąciku i skrytości dla sibie, to problem nie istnieje.
    Gorzej jak mamy do czynienia z produktem powstałym jako wynik tej
    eksploatacji.

    > Ale, żeby to miało konsekwencje, to ów tłumacz musiał by wykazać, że GPT
    > wykorzystał jego tłumaczenie (utwór). Sam fakt, że GPT tak samo
    > przetłumaczył - to IMO za mało.

    To tez nie wystarczy. Musiałby tłumaczenie rozpowszechnić / opublikować.

    > Chyba nie tędy droga, bo idąc tym łańcuchem pokarmowym - gdzie opłata
    > dla twórców contetntu którym gpt był uczony?

    O to się własnie twórcy GPT zdaje się obecnie procesują. W kazdym razie
    gdzieś widziałem jakąś notatke prasowa, że są pozwy.

    > tłumaczeniem? :)

    Stworzysz arcydzieło, ja to nieudolnie przetłumacze i będziesz się
    rzucał, że chcę taki chłam publikować :) A jeszcze spieprzę jakąś myśl
    przewodnią i wyjdzie, że wychwalam nie tego co nalezy...

    --
    Marcin