  • Data: 2011-09-19 13:00:45
    Temat: Re: brutto netto
    Od: Wojciech Wrodarczyk <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-09-15 21:58, mokpl pisze:
    > Pytanie tak gdzieś na poziomie podstawówki, bo się pogubiłem.
    >
    > Jak coś kupuję, to płacę kwotę brutto.
    > Dlaczego więc, jak pracodawca kupuje ode mnie moją pracę, to płaci mi
    > netto?

    Najprościej od słoiczków i butelek. Masa brutto to masa butelki z
    napojem, netto to masa napoju, tara to masa butelki.

    Dalej: brutto to COŚ powiększone o cośinnego. Netto to samo COŚ.
    Ale również można przyjąć, że jeśli COŚ jest brutto to netto to jest COŚ
    pomniejszone o cośinneogo.

    Płacisz cenę powiększoną o podatek (który za pośrednictwem sprzedającego
    tradia do państwa).
    Czyli cena brutto to cena za towar (zwana ceną netto) + podatek VAT.

    Zarabiasz brutto, przy czym część twoich zarobków oddajesz państwu (kasa
    chorych, dochodowy, rentowe, emerytalne).
    Państwu chce Ci uprościć życie, więc obliguje pracodawcę do potrącenia
    tych podatków.
    To co Ci zostaje to jest netto, czyli to co dostajesz na ręke.
    Jak masz w firmie SKOK, to rata też pobierana jest z brutto i netto jest
    jeszcze mniej.
    Mam nadzieję, że klarownie wyjaśniłem
    Problem chyba szerszy, gdyż jako pracodawca miałem kiedyś konflikt z
    pewnym młodym absolwentem, który (jako że była to jego pierwsza praca,
    pierwsza pensja) twardo żądał wypłaty kwoty brutto, bo "tak się ze mną
    umówił", a ja próbuję go oszukać, a przecież on też płaci brutto.
    Trudno było mi to wyjaśnić.