  • Data: 2003-11-25 22:48:29
    Temat: Re: blad kasjerki, brak biletu, mandat
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > To, że celem zakupu biletu jest dostarczenie pieniedzy dla przewoźnika,
    > a nie "posiadanie ważnych biletów".
    > Kontroler mógłby wiedzieć, że cena za "właściwy" bilet jest identyczna,
    > zaś student z pewnością chciałby mieć bilet do stacji
    > Gdańsk-Politechnika /jedynie wariat chciałby dymać na polibudę z
    > Wrzeszcza, a jak wiadomo wariaci maja ograniczoną zdolność do czynności
    > prawnych/ - skoro takiego nie ma, to może to być wynikiem oczywistej
    > pisarskiej omyłki.
    > Należało pacjenta pouczyć i zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary
    > przez ograniczenie do upomnienia.

    Ale w tym wypadku niekoniecznie musi to być prawda. Na grupie kolejowej
    pl.misc.kolej - gdzie jest wałkowany ten sam temat - ktoś celnie zauważył,
    że gdyby przyjąć powyższą argumentację to mogło by być coś takiego.

    Załóżmy, że mamy odcinek trasy:

    A -- B -- C -- D -- E -- F -- G -- H -- I

    Stacje są mniej więcej równo rozłożone, więc odległość A-H i C-I są mniej
    więcej równe, a w każdym razie mieszczą się w jednym przedziale cenowym z
    B-H. Ale ja chcę jeździć z A do I, a to droższe. No to robię tak:

    1. Kupuję bilet na trasie B-H;

    2. Kontrolowany na odcinku A-B tłumaczę się jak nasz kolega, że z A do H i
    B do H tyle samo kosztuje i się pomyliłem.

    3. Kontrolowany na odcinku H-I powtarzam argumentację w odniesieniu do
    podobieństwa odcinków B-I i B-H.

    4. W ten sposób zostaje mi kilka złotych w kieszeni, bo podcinek A-I jest
    już dłuższy, więc i cena może być wyższa.

    Dlatego też seria biletów na odcinku B-I i jeden błędny za tę samą cenę
    B-H mógłby być argumentem dla PKP, że może faktycznie facet ma rację i to
    jest pomyłka. Może wówczas uznali by, że winę ponosi kasjerka.