  • Data: 2006-03-19 20:10:13
    Temat: Re: bezumowne zajmowanie lokalu a zmiana zmkowt
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

    MKI napisał(a):
    > Witam!
    >
    > Czy ktos z grupowiczow moze mi poradzic czy jesli umowa o najem mieszkania zostala
    rozwiazana poniewaz lokator nie placi czynszu to
    > czy moge do tego mieszkania wejsc? Nie chodzi mi o wyrzucanie kogokolwiek ani
    czegokolwiek z tego mieszkania. Mam lokatora ktory nie
    > placi juz 4-ty miesiac i wszem i wobec oswiadcza ze nie bedzie palcil... wysylalem
    upomnienia, dalem miesiac na splate wiec teraz
    > wypowiadam umowe /wszystko zgodnie z ustawa wrazie czego/ . Czy moge teraz przyjsc
    ze slusarzem i wymienic zamki w dzrwaich? Czy
    > moge sobie wejsc do lakalu i przebywac w nim do woli? Odciac prad ?
    > Bardzo prosze o porade.
    > Ta pani nie przejmuje sie kompletnie niczym. Poprostu zaplacila kaucje za miszkanie
    w listopadzie i mnie olewa. smieje mi sie w
    > twarz mowiac ze i tak jej policja z tamtad nie wyrzuci i nic od niej nie wysadze :(
    >
    > Jeszcze jedno... wynajem ten traktuje jako okazjonalny poniwaz przebywam zagranica
    i jest to jedyna moje mieszkanie w Polsce. Czy w
    > zwiazku tym moge jej wypowiedzeic umowe i ustalic odszkodowanie za bezumowne
    zajmowanie lokalu na poziomie np 1500zl? / czynsz to
    > 650zl/ Czy to przejdzie przed sadem?

    Zacznijmy od tego, czy naprawdę robisz wszystko zgodnie z ustawą.
    Najpierw ona musiała Ci nie zapłacić za trzy pełne okresy płatności, a
    Ty uprzedziłeś ją na piśmie o zamiarze wypowiedzenia i wyznaczyłeś jej
    dodatkowy, miesięczny termin do zapłaty zaległych i bieżących
    należności. Ten fragment jest niejasny, ale można z niego wnioskować, że
    termin powinien zostać wyznaczony później, skoro ma być dodatkowy. Czyli
    po tych 3 miesiącach wyznaczyłeś miesięczny termin, grożąc, że
    wypowiesz jej umowę. Mam nadzieję, że ona Ci miała płacić z góry, a nie
    z dołu, bo jak z dołu, to tracisz dodatkowy czas. To musi być cały
    miesiąc, od początku do końca. Rozumiem, że ona cały czas Cię ignoruje,
    mija miesiąc i tu pojawia się problem, bo wypowiedzenie również musi
    trwać cały miesiąc. Ale Ty przecież nie możesz jej wypowiedzieć umowy w
    czasie trwania tego dodatkowego terminu (czyli przed północą ostatniego
    dnia miesiąca). Możesz to zrobić dopiero po północy, ale wtedy zaczął Ci
    się już następny miesiąc. A zatem, mimo, że wypowiedzenie masz
    miesięczne, to w praktyce musisz czekać 2 miesiące. Powiedzmy, że
    zrobiłeś wszystko prawidłowo i po 6 miesiącach jej niepłacenia możesz
    zacząć jej naliczać opłatę za bezumowne korzystanie z lokalu. Ale czy ta
    opłata faktycznie może być wyższa od dotychczasowego czynszu? Można mieć
    co do tego poważne wątpliwości. W tym czasie występujesz do sądu, w celu
    doprowadzenia do eksmisji. Natomiast o zapłatę zaległego czynszu wraz z
    odsetkami możesz w zasadzie wystąpić już teraz, tylko że potem będziesz
    musiał wystąpić jeszcze raz o resztę. Potem to wszystko razem trafi do
    komornika. Zatem dojdzie Ci koszt eksmisji.
    A resztę pieniędzy komornik będzie próbował od niej wydobyć. Jeśli Twoja
    lokatorka nie pracuje na etat, to może być problem.

    A co do wejścia ze ślusarzem i uniemożliwienia jej korzystania z lokalu,
    to po pierwsze, umowa cały czas jeszcze nie wygasła, skoro ona nie płaci
    dopiero 4 miesiące, a właśnie wyliczyliśmy, że legalne jej zakończenie
    musi trwać dłużej, a po drugie, nawet jak umowa już wygaśnie, to nie
    możesz dokonywać tego typu samowoli, tylko musisz doprowadzić do
    eksmisji. Z prawnego punktu widzenia, to by było tyle.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl