    From: Gabriel'Varius' <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: bagażnik na dachu samochodu
    Date: Fri, 19 Sep 2008 09:52:35 +0200

    Użytkownik GrzegorzP napisał:

    > Dzień dobry Wszystkim!
    > Jakoś nie mogę znaleźć w kodeksie, albo już mi na oczy padło.
    > Nie wiecie, gdzie jest informacja, jakie maksymalne gabaryty może mieć
    > bagaż przewożony na samochodzie osobowym (na dachu)? O ile w ogóle jest
    > to w prawie regulowane.
    > Muszę wkrótce przewieźć coś o wysokości ponad pół metra na dachu swojej
    > osobówki i nie chcę, żeby mi się jakiś policjant doczepił w trakcie
    > podróży.

    Art. 61. 1. Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy
    całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu.
    2. Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:
    1) nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na
    drogę;
    2) nie naruszał stateczności pojazdu;
    3) nie utrudniał kierowania pojazdem;
    4) nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń
    sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków,
    w które pojazd jest wyposażony.
    3. Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed
    zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. Nie może on mieć
    odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni.
    4. Urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone
    przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy.
    5. Ładunek sypki może być umieszczony tylko w szczelnej skrzyni
    ładunkowej, zabezpieczonej dodatkowo odpowiednimi zasłonami
    uniemożliwiającymi wysypywanie się ładunku na drogę.
    6. Ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim
    umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:
    1) ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być
    umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z
    ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie
    przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z
    jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm;
    2) ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2
    m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku
    przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy;
    3) ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż
    0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia
    dla kierującego.
    7. Przy przewozie drewna długiego dopuszcza się wystawanie ładunku z
    tyłu za przyczepę kłonicową na odległość nie większą niż 5 m.
    8. Ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu
    powinien być oznaczony. Dotyczy to również ładunku wystającego poza
    tylną płaszczyznę obrysu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m.
    9. Ustala się następujące oznakowanie ładunku:
    1) ładunek wystający z przodu pojazdu oznacza się chorągiewką barwy
    pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, tak aby były
    widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej
    widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej
    wystającej do przodu części ładunku;
    2) ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy
    pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy
    najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie
    niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do
    przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym
    skierowanym do tyłu; światła te nie powinny znajdować się w odległości
    większej niż 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli
    długość wystającego z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza
    3 m, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i
    tylnej części ładunku;
    3) ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i
    czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego
    tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle
    geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna
    powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1.000 cm2, przy czym nie
    może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie
    niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi
    ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe;
    przy przewozie drewna długiego zamiast oznakowania pasami białymi i
    czerwonymi dopuszcza się oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub
    tarczą barwy pomarańczowej;
    4) ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy
    ciągniętej przez samochód osobowy może być oznaczony chorągiewką barwy
    czerwonej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy
    najbardziej wystającej krawędzi ładunku.
    10. Wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4 m.
    11. Jeżeli masa, naciski osi lub wymiary pojazdu wraz z ładunkiem lub
    bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi
    w przepisach określających warunki techniczne pojazdów oraz określonych
    w ust. 6, 8 i 10, przejazd pojazdu jest dozwolony tylko pod warunkiem
    uzyskania zezwolenia.

    ps. ja bym sie raczej skupil na drzewach, trakcji tramwajowej, mostach
    itp. oraz max obciazeniu bagaznika i dachu auta
    pozdrawiam

    --
    ----------> www.varius.jawnet.pl <----------
    Oskar Wilde