eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoautorskie prawa osobiste (oznaczenie utworu swoim nazwiskiem) - strona www › Re: autorskie prawa osobiste (oznaczenie utworu swoim nazwiskiem) - strona www
    From: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: autorskie prawa osobiste (oznaczenie utworu swoim nazwiskiem) - strona
    www
    Date: Tue, 03 Jul 2007 12:42:01 +0200

    Mariusz napisał(a):
    > Będąc zatrudniony na podstawie umowy o pracę wykonuję aplikacje www
    > (strony internetowe). Wykorzystując autorskie prawa osobiste (Art. 16
    > pkt 1 i 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych) oznaczam
    > wszystkie strony, których jestem autorem/współautorem swoim imieniem i
    > nazwiskiem. Oznaczenia takiego dokonuję w kodzie źródłowym strony, zatem
    > nie jest ono widoczne bezpośrednio dla odwiedzających stronę www. Jednak
    > każdy kto zajrzy w kod strony bez problemu odczyta informację o
    > autorstwie strony.

    Z zainteresowaniem śledzę dyskusję, która się rozwinęła od tego
    pytania. Wszyscy w zasadzie zgadzają się co do tego, że prawa autorskie
    są niezbywalne i przysługują zawsze twórcy. Pomijając dyskusję o tym,
    kto w tym przypadku jest twórcą i zakładając, że jest nim Mariusz, wcale
    nie jest oczywiste w JAKI sposób utwór ma być oznaczony.

    Moja firma rozwija program dla biznesu, podpisywaliśmy umowy o dzieło z
    kilkoma programistami na dodawanie/modyfikację kolejnych modułów i
    każdemu kazałem dopisać swoje nazwisko do okienka "O programie"
    dostępnego z menu, gdzie widnieje również moje. Myślę jednak, że gdyby
    zaczęli się domagać, aby np. były widoczne cały czas w linii statusu
    albo na każdym wydruku, który wychodzi z programu, to bym grzecznie
    odmówił :) A to chyba jest analogiczna sytuacja jak u Mariusza, który
    jest autorem czegoś co by można określić jako "generator kodu HTML":
    domaganie się podpisywania wszystkiego, co to narzędzie wygeneruje nie
    należy IMHO do domeny ochrony praw autorskich.

    Może być też tak, że firma nie udostępnia de facto "utworu", jeśli pod
    pojęciem "utwór" rozumieć system. Co innego, jeśli jesteś też autorem
    layoutu, który przez CMS jest wypełniany treścią... Ale wówczas można by
    za analogię przyjąć np. wzrór papieru firmowego, zaprojektowany w
    ramach obowiązków.

    Generalnie: ciekaw jestem, jakie orzeczenia w zakresie osobistego prawa
    autorskiego zapadają w praktyce sądowej? Ja nie wiem o żadnych: sądowe
    batalie toczą się raczej o prawa majątkowe.

    Pozdrawiam!
    R.