  • Data: 2023-12-18 16:20:18
    Temat: Re: a w Sejmie sie dzieje
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 17 Dec 2023 09:08:51 +0100, Shrek wrote:

    > To w miastach. Rozwarstwienie ekonomiczne wśród żydów było ogromne. W
    > tych miasteczkach i wioskach o których mówimy w ramach "pl udziału w
    > holokauście" to była w zdecyzdowanej większości biedota. Chyba żeby
    > uznać, że ci małomiasteczkowi się w jakiś sposób wzorowali na
    > wielkomiejskich i od nich przyjęli że żydów trzeba tępić. Ale jak -
    > książki i gazety czytali?

    Czytali.

    > Rodziny mieli i do nich jeżdzili i przy
    > obiedzie dyskutowali o tym jak najlepiej żydów tępić?

    Mogło się zdarzyć, ale raczej rzadziej. Podróże kosztują.

    > Zostaje jedna
    > książka, czytana z ambony;) Ale ci to chyba mieli inne motywy niż
    > miejska biedota?

    Ale animozje były juz wczesniej. Nawet Prus o nich pisał, tak troche
    analitycznie. Żydom udało się zdominować niektóre dziedziny, np
    handel, i potem Polakom trudno się było przebić.
    Ale to po trochu nasza wina - szlachta miała swoje majątki, życiem
    miejskim nie była zainteresowana, przemysłem też nie, ziemie uprawiali
    chlopi pańsczyźniani, a później samodzielni - Zydzi musieli zająć sie
    czyms innym. Się zajęli, i też źle.

    A nawet taka kanalizacja w Warszawie była przedstawiana jako żydowski
    spisek ...
    A takie chocby numerus clausus na studiach w 2RP - antysemityzm, czy
    forma "punktów za pochodzenie" ?

    J.