  • Data: 2018-08-08 14:54:41
    Temat: Re: Zniewazenie pomnika
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> pisze:

    > [..]

    > Ale to nie jest takie głupie pytanie. Chodzi o zasadę. Jak ktoś powiesi
    > taką koszulkę na krzyżu na Giewoncie to też będzie koszt 5zł? Albo na
    > szpicy PKiN?

    Chodzi o jedną z kilku sensownych zasad z małego zestawu do ustalenia
    "szkodliwości" czynu. Wydaje mi się że pamiętam kilka przypadków z
    Polski gdy odpowiedzialność karna (kara) była niziutka, niemal żadna ale
    odpowiedzialność cywilna (odszkodowanie) "nie bogatych" zwalała z nóg.

    To że dla jak dotąd omawianych przypadków "okoszulkowania" _ta_ zasada
    generuje dość "małą szkodliwość" nie znaczy że nie warto o niej
    wspomnieć by nie mieć do usuwania koszulek z krzyża na Giewoncie i
    Iglicy PKiN w Warszawie, albo wielkich napisów trudno zmywalną farbą
    w spreju.

    Ja osobiście jestem fanatykiem fundamentalnej zasady "stopniowania kary".
    Tylko idiota stwarza sytuacje gdy sprawca nie widzi _dużej_ i bardzo
    bolesnej różnicy między nałożeniem (papierowych) koszulek na kilka
    pomników w danym mieście (przywrócenie stanu sprzed nałożenia 5-10m
    pracy na pomnik) a zamalowaniem całego pomnika różową bardzo trudno
    zmywalną farbą.

    --
    A. Filip