  • Date: Fri, 04 Dec 2009 00:41:37 +0100
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zmuszenie sąsiada do wycinki drzew

    immortal pisze:

    > Na działce sąsiada rośnie kilka drzew, głównie orzechów włoskich,
    > które na pewno są starsze niż 5 lat i rosną bliżej niż 5m od granicy
    > działki. Czy można jakoś wymusić na sąsiedzie wycięcie tych drzew,
    > które nie dość, że zasłaniają słońce w domu przez cały rok a gałęzie w
    > górnej części drzewa sięgają niemal do mojego budynku mieszkalnego to
    > dodatkowo w okresie jesiennym spada z nich masa liści, które muszę
    > sprzątać.

    A zastanowiłeś się, jak bardzo twój dom zasłania światło? ;->

    A dom można stawiać już 3-4m od granicy (w zależności od tego, czy
    ściana ma okna, czy nie).

    > Są to działki na terenie miasta, nie są to działki rolne.
    > Czy jedynym wyjściem jest wytoczenie sprawy z powództwa cywilnego czy
    > można zwrócić się do któregoś z urzędów, który jest władny do wydania
    > decyzji o wycięciu tych drzew?

    W życiu. Żadnego przepisu te drzewa nie naruszają, a bardzo ogólny art.
    144 KC na wiele się nie przyda, bo póki drzewa nie są większe od domu
    zgodnego z miejscowym planem zagospodarowania - zasłanianie wzbudzi
    najwyżej wesołość sądu. Liście to też cienki argument.

    Jedyne, co możesz próbować zrobić, to zażądać przycięcia gałęzi
    przekraczających granicę (art. 150 KC), niemniej jednak o ile nie jest
    to jakaś sekwoja olbrzymia - to raczej robisz z igły widły.

    Swoją szosą jeśli drzewo rzeczywiście jest aż tak ogromne, jak
    sugerujesz - to może okazać się pomnikiem przyrody ;->