  • Data: 2009-03-13 14:47:21
    Temat: Re: Zdjęcia na aukcjach
    Od: "Gan" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    >Nie wiemy czy jest czy nie jest Utworem mozemy tylko przyszczac jak jest
    >dopoki nie zapadnie jakies wiazace orzeczenie tego ;)

    No w tej konkretnej sprawie może nie. Ale sądy już wiele razy się
    wypowiadały co uważa się za utwór, np tu (SN III CSK 40/05):

    "Charakter "twórczości" i "indywidualności" mającego podlegać ochronie prawa
    autorskiego przedmiotu można oprzeć na argumentacji odnoszącej się do strony
    podmiotowej stosunku łączącego twórcę z jego dziełem ("piętno osobiste",
    "znamiona osobowości"), albo na aspektach przedmiotowych, tj. odnoszących
    się do samego wytworu ludzkiego umysłu. W razie zastosowania drugiego testu,
    który trzeba uznać w świetle poglądów doktryny za lepiej uzasadniony,
    przyjmuje się, że rezultat wysiłku intelektualnego nie może być rutynowy,
    standardowy i typowy. Nie może natomiast być uznany za utwór i objęty
    ochroną prawa autorskiego taki przejaw ludzkiej aktywności umysłowej,
    któremu brak cech dostatecznie indywidualizujących, tj. odróżniających go od
    innych wytworów podobnego rodzaju i przeznaczenia."

    > O matko... To coś: http://www.sztuka.pl/uploads/pics/mon_cheri.jpg co
    > dla mnie wygląda jak bohomaz dziecka ze szkoły jest warte 120.000 zł...
    >
    > j.

    Akurat wartość nie ma nic do tego czy coś jest utworem w świetle prawa
    autorskiego czy nie. Bohomazy dziecka też mogą być utworem.
    Za to np obraz pt ciemnosc - cały pomalowany na czarno utworem nie będzie
    nawet jeżeli namaluje go bardzo znany artysta.
    Ten link który podałeś pokazuje utwór - myślisz, że jest prawdopodobne, że
    ktoś na świecie namalował drugi taki obraz, nie widząc tego wcześniej?