    From: "Gan" <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zdjęcia na aukcjach
    Date: Fri, 13 Mar 2009 15:47:21 +0100
    <gpanag$2b0$1@inews.gazeta.pl> <gpaoe3$lt9$1@news.onet.pl>
    <gpavfj$hf9$1@inews.gazeta.pl>
    <11azsb9dpg0p9$.1qkzbtpgbgc2u$.dlg@40tude.net>
    <i...@z...router>
    <k...@4...net> <gpdid2$f0t$1@news.onet.pl>
    <1...@4...net> <gpdkpo$mkp$1@news.onet.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com> <gpdlgj$oqo$1@news.onet.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com> <gpdqen$9c6$1@news.onet.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>

    >Nie wiemy czy jest czy nie jest Utworem mozemy tylko przyszczac jak jest
    >dopoki nie zapadnie jakies wiazace orzeczenie tego ;)

    No w tej konkretnej sprawie może nie. Ale sądy już wiele razy się
    wypowiadały co uważa się za utwór, np tu (SN III CSK 40/05):

    "Charakter "twórczości" i "indywidualności" mającego podlegać ochronie prawa
    autorskiego przedmiotu można oprzeć na argumentacji odnoszącej się do strony
    podmiotowej stosunku łączącego twórcę z jego dziełem ("piętno osobiste",
    "znamiona osobowości"), albo na aspektach przedmiotowych, tj. odnoszących
    się do samego wytworu ludzkiego umysłu. W razie zastosowania drugiego testu,
    który trzeba uznać w świetle poglądów doktryny za lepiej uzasadniony,
    przyjmuje się, że rezultat wysiłku intelektualnego nie może być rutynowy,
    standardowy i typowy. Nie może natomiast być uznany za utwór i objęty
    ochroną prawa autorskiego taki przejaw ludzkiej aktywności umysłowej,
    któremu brak cech dostatecznie indywidualizujących, tj. odróżniających go od
    innych wytworów podobnego rodzaju i przeznaczenia."

    > O matko... To coś: http://www.sztuka.pl/uploads/pics/mon_cheri.jpg co
    > dla mnie wygląda jak bohomaz dziecka ze szkoły jest warte 120.000 zł...
    >
    > j.

    Akurat wartość nie ma nic do tego czy coś jest utworem w świetle prawa
    autorskiego czy nie. Bohomazy dziecka też mogą być utworem.
    Za to np obraz pt ciemnosc - cały pomalowany na czarno utworem nie będzie
    nawet jeżeli namaluje go bardzo znany artysta.
    Ten link który podałeś pokazuje utwór - myślisz, że jest prawdopodobne, że
    ktoś na świecie namalował drugi taki obraz, nie widząc tego wcześniej?