    From: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zdelegalizować CB Radio w samochodach!!!!!
    Date: Fri, 3 Aug 2007 16:21:56 +0200

    Użytkownik "Foti" <f...@p...onet.pl> napisał
    > I jak ja mam przestrzegać przepisów prędkości jak co zakręt poza miastem i
    > ograniczenie do 60. Nosz kur... mać.

    To prawda, zgadzam się, że często ograniczenia są zbyt częste i zbyt niskie,
    ale zwłaszcza jeśli o roboty drogowe chodzi. Czasem wydaje mi się, że przy
    robotach nikt nie zastanawia się jaki znak stawiają, tylko dają to co jest:
    "40", "30",...niech leci, czy robią czy już skończyli niech sobie znak stoi.
    Co do zakrętów to wiele razy się już przekonałem, że zakręt ma zbyt
    restrykcyjną prędkość na znaku, ale tak się wydaje jak znasz drogę i
    jedziesz w dzień. Ten sam zakręt dla kogoś obcego w nocy już nie jest taki
    łatwy, a więc prędkość jest uzasadniona. A przecież znaków nie będą na noc
    zmieniać.
    Ogólnie zgadzam się z Tobą, to jest koszmar, zbyt częste ograniczenia, w tym
    także na niektórych zakrętach i innych dziwnych miejscach, gdzie nie jest to
    konieczne, tylko uczą kierowców lekceważenia przepisów.

    > nie po to się uczyłem, zdawałem egzamin, cały czas doskonalę jazdę żeby co
    > zakręt jakiś debil mi mówił z jaką predkością mam go przejechać.
    > Trudno szanować takie prawo i oczekwiać że ludzie będą je respektować.
    > Ja nie mam pretensji do tych co jadą drogą 40 km/h i nie rozumiem dlaczego
    > ci co jeżdżą wolniej mają pretensje do tych jeżdzących szybciej.
    > jakieś kompleksy czy cos?

    Rzeczywistość, jak pokazują badania składa się z 3 elementów na drodze:
    samochód (technika)-kierujący(człowiek)-droga(technika). Każdy z tych
    elementów obarczony jest pewnym ryzykiem, że nie zadziała jak trzeba. I tego
    nie zmienisz. Nawet jak masz wysokie umiejętność, nie ulegaj złudzeniu, że
    jesteś zawsze w 100% sprawny i zapanujesz nad wszystkim, bo wiele od Ciebie
    nie zależy. Wystarczy też kichnięcie albo jedna niewłaściwa myśl w nie tej
    sekundzie co trzeba, abyś zignorował choć jeden bodziec, który w danych
    warunkach może być krytyczny. I tak się wiele razy dzieje, ale nic się nie
    zdarza, tysiące razy.... Raz kiedyś taki bodziec może okazać się krytyczny
    dla danej sytuacji i wtedy tragedia. Albo niespodziewanie zawiedzie technika
    czy droga.

    I jeszcze jedno, na drodze są też inni kierowcy, którzy mogą mieć mniejsze
    umiejętności, oni mogą popełnić błąd. Ogólnie, im mniejsza prędkość, tym
    mniejsze skutki takich nieuchronnych błędów i losowych sytuacji. Ubolewam
    nad tym, że kierowcy, którzy mają wysokie umiejętności zapominają o tym.
    Tylko, że nie odpowiadasz jedynie za siebie, ale także za tych na których
    możesz najechać, zderzyć się lub ich wieziesz. Niższą prędkością możesz
    uratować życie komuś innemu i sobie, kto nie ma tak wysokich umiejętności
    jak Ty, np. ratując sytuację szybkim i trafnym manewrem w reakcji na błąd
    drugiego kierowcy. Im wolniej jedziesz tym większe szanse, że zdążysz.