    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zamiana OS typu OEM miedzy dwoma komputerami
    Date: Fri, 11 Jun 2004 18:01:12 +0200

    On Fri, 11 Jun 2004, Robert Winkler wrote:
    [...]
    >+ Rozdział 5 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, czyli artykuły od 41 do
    68,
    >+ dotyczy "Przejście autorskich praw majątkowych"

    Niezaprzeczalnie

    >+ czyli na przykład umowy pomiędzy autorem programu a lokalnym dystybutorem

    Z czego to wywodzisz ??

    Nie jestem prawnikiem, ale:
    1. art.41.1.2 stanowi wyraźnie: >>lub umowa o korzystanie z utworu,
    zwana dalej „licencją”<< Z tego wniosek że art. 41 dotyczy licencji
    jak najbardziej i nie widzę tekstu "nie dotyczy" (który miałby
    wskazywać iż 42..68 nie dotyczą wskutek wskazania w 41.1.2).

    2. przyjęcie że licencja NIE jest prawem majątkowym prowadziłoby
    w prostej drodze do wniosku że albo nie podlega pod prawo
    autorskie, albo że... musi być nieodpłatna :] Do tego takie
    twierdzenie skutkuje nieważnością ustawowego wyłączenia
    przejęcia praw do utworu na drodze nabycia egzemplarza
    w art. 52.1 - po prostu jakby umowa tego nie regulowała
    *oraz* (jak sugerujesz) art. 52 nie dotyczyłby sprzedaży
    egzemplarza to użykownik końcowy mogłby sobie domniemywać
    że ma jakieś prawa do programu jako utworu (a nie egzemplarza),
    a tak oczywiście nie jest.

    Jak dla mnie - naciągasz.

    Nie ukrywam iż człowiekiem jestem omylnym ale takoż upartym: jakbyś
    się poświecił i jaśniej wyłożył skąd wniosek o "niemajątkowości"
    licencji (przekonująco :)) to byłbym wdzięczny.

    >+ a nie umowy sprzedaży pojedyńczego egzemplarza programy

    Nie widzę powodu (prawnego) dla którego przekazanie pojedynczego
    egzemplarza miałoby się różnić jakoś od przekazania paczki
    egzemplarzy (oprócz kwoty należnej zapłaty oczywiście ;)).

    >+ w czasie której nie nastepuje przekazanie majątkowych praw autorskich.

    ...na mocy art. 52.2 co przeczy twojemu twierdzeniu że "nie dotyczy".
    IMO oczywiście :)

    pozdrowienia, Gotfryd