    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zaległe czesne i zwrot dokumentów
    Date: Wed, 16 Sep 2009 15:07:56 -0500

    Jakub Kuźma wrote:
    > Witam!
    >
    > W zeszłym tygodniu moja siostra dostała wezwanie do zapłaty (z firmy
    > windykacyjnej) zaległego czesnego. Problem polega na tym, że ze
    > studiów zrezygnowała około 5 lat temu, przez ten czas uczelnia nie
    > upominała się zupełnie o nic. Okazuje się również, że szkoła
    > przetrzymuje oryginał świadectwa maturalnego oraz indeks innej uczelni
    > wyższej. Po rozmowie z kilkoma paniami (sekretariaty, dziekanaty)
    > dowiedziałem się, że odzyskanie dokumentów nie jest możliwe do momentu
    > spłaty zadłużenia i wypełnienia karty obiegowej.

    ...lub do czasu wyjeśnienia pani w sekretariacie przez przybylego na
    miejsce wezwanego policjanta, ze przetrzymywanie dokumnetów moze sie
    skonczyc dla niej aresztowaniem tu i teraz.

    I polecam z tej opcji skorzystać. Po prostu z sekretariatu zadzwonić na
    policję. Odpowiedni paragraf dla pani i policjanta znajdziesz w kodeksie
    karnym.

    > Dodatkowo po tych
    > pięciu latach siostra ma problemy ze znalezieniem kopii umowy, którą
    > podpisała i innych pism dotyczących edukacji w tej szkole.

    I nie musi. Dług się przedawnił.
    kazać się firmie windykacyjnej odwalić z informacją, że i tak nie mają
    szans, więc szkoda marnowania ich kasy

    Spędziłem
    > trochę czasu na googlaniu, jedyne co udało mi się znaleźć to art. 751
    > KC o przedawnieniu opłat za kształcenie po dwóch latach, oraz art. 276
    > KK o przetrzymywaniu dokumentów. Czy artykuły te są w tej sprawie
    > wystarczające?

    Tak

    > Od kilku znajomych usłyszałem, że wszystko zależy od
    > podpisanej umowy (której nie posiadam). Myślicie, że uda mi się w tej
    > sprawie wskurać cokolwiek bez pomocy kancelarii prawnej?

    to zależy od inteligencji policjanta i pani w dziekanacie.

    > Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc - Jakub Kuźma.
    >
    > P.S. Dowiedziałem się również, że przetrzymywanie tych dokumentów nie
    > kwalifikuje się pod ww. artykuł, ponieważ zawsze mogą dokumenty
    > pokazać (nie ukrywają ich), ale nie muszą ich oddawać.

    muszą, bo nie jest już studentką.