    From: "Dorato" <d...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zakaz konkurencji.
    Date: Tue, 16 Dec 2003 20:38:49 +0100
    Sender: C...@p...onet.pl@va213.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:4936.000003af.3fdeb952@newsgate.onet.pl...

    > czyli jeździłeś po sklepach i szukałeś klientów ?

    Tak.

    > Mozna powiedzieć, że pośredniczyłeś przy zawieraniu umów, czyli szukałeś
    > klientów i doprowadzałeś do zwarcia umowy, namawiałes , przekonywałeś,
    > tworzyłeś warunki zmierzające do tego aby "zleceniodawca" mógł opchać
    > towar ?

    Tak, jak najbardziej! Faktura jest przecież forma umowy!

    > W wyniku Twojego działalnia zleceniodawca uzyskiwał nowych klientów,
    > którym opychał te wafelki, to znaczy Ty je opychałes i rozliczałeś się ze
    > zleceniodawcą ?

    Tak.

    > Ponadto kasowałeś tych klientów, odbierałeś od nich oświadczenia woli
    > kierowane do zleceniodawcy (np. reklamacje), ogólnie mówiąc wykonywałeś
    > zawartą umowę, mówiąc bardzo eufemistycznie byłeś takim "opiekunem" tej
    > umowy. Albo nawet sam zawierałeś te umowy, kasowałeś klienta i oddawałeś
    > kasę ?

    Tak, jak najbardziej. Czynności które powyżej opisałeś należały do moich
    obowiązków, a wynikały z zawartej umowy (strona "techniczna" umowy o której
    już pisałem).

    > Wszystko to robiłeś w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na
    własne
    > ryzyko, działałeś samodzielnie, a zleceniodawca wskazał Ci że jego
    dizałalność
    > polega na sprzedaży wafelków i interesuje go żebys sprzedał jak najwięcej
    tych
    > wafelków a Ty jeżeli je sprzedasz to dostaniesz od tego prowizję. Wtedy
    byłoby
    > to duże prawdopodobieństwo, że to agencja.

    Nie tylko wafelki ;-)))

> [...]
    > umowy i do których masz zawozić towar, którymi masz się "opiekowac" w tym
    > sensie, że zawsze mają tam byc pełne półki albo wyznaczał Ci że tam i tam
    > przeprowadzisz oprezentację, przedstawisz jakąś promocję itp. Określił
    teren na
    > którym działasz, czy też sklepy z którymi masz pracować. Zlecał Ci robotę,
    np.
    > dzisiaj weźmie Pan i opcha te wafelki a jutro to mydło, albo powiedział że
    > bedzie Pan jeździł po sklepach i przedstawiał ofertę mojej hurtowni. Wtedy
    > byłoby to duże prawdopodobieństwo, że to umowa quasi zlecenia.

    Też miałem taką grupę klientów, klientów z którym zleceniodawca podpisywał
    umowy na szczeblu "centralnym". Tych musiałem obsługiwać "z klucza". Jednak
    grupa ta generowała od 0 do maksymalnie 10% obrotu podległej mi sieci.

    > Prowizja przemawia za agencją.

    Fajnie!

    > też tak jakby agencja

    Fajnie!

    > co przez to rozumiesz - to że Ty wtpowiedziałeś, czy to że z Twojego
    powodu
    > nastiło to wypowiedzenie ?

    Wypowiedzenie nastąpiło powiedzmy z mojego powodu. Powiedzmy, bowiem
    zleceniodawca zaczął skrupulatnie przestrzegać umowę. To co robiłem przez
    ostatnie 5 lat, a było to z obopólna korzyścią jednak naruszało jeden punkt
    umowy, naraz okazało się ciężkim naruszeniem umowy. Po prostu zleceniodawca
    szukał przysłowiowej dziury w całym. I znalazł ją. Myślę, że zwalniając mnie
    szukał oszczędności. Handlowiec na etacie mniej kosztuje ;-(

    > Tego to ja Ci na pewno nie powiem, nie znam wszsytkich okoliczności itd.
    Mniej
    > więcej masz wskazówki kiedy jest agencja. Zostaje Ci kodeks, jakiś
    komentarz,
    > albo - co myślę byłoby najlepsze - jakiś radca/adwokat i opinia w oparciu
    > umowę, konktretny stan faktyczny itp. Masz przynajmniej na piśmie z
    podaniem
    > konsekwencji.

    Z faktów które podałeś na 90% jestem pewien, że umowa moja jest umowa
    agencyjną. Jednak skorzystam z Twojej dobrej rady i udam się z umową do
    radcy prawnego.

    > jeżeli uznać, że jest to kara umowna to tak, jeżeli zakaz konkurencji
    > przewidziany w umowie agencyjnej to nie.

    No własnie ;-(

    > hurtownie spożywcze działające na obszarze działania Twojej hurtowni, przy
    czym
    > nie tylko ogólnopolskie, bo np. jeżli chcesz działalć w Gdańsku, to
    również
    > konkurencją hurtownią (na tym terenie) ogólnopolskiej będzie lokalna
    (gdańska)
    > hurtownia spożywcza

    A jak się to ma do producenta? Czy mogę zostać np. regionalnym
    przedstawicielem producenta np. batoników czekoladowych które w ofercie
    posiadał zleceniodawca? Przedstawicielem prowadzącym sprzedaż na rzecz
    producenta bezpośrednio z jego magazynów?

    > producent nie.

    ??? ;o)

    > jeżeli obszarem Twojej dizałalności był cały kraj to i zakaz obejmuje cały
    kraj
    > (obszar Twojej działalaności)

    Nie, moim terenem działania było jedno województwo, jednak zleceniodawca
    jest firmą o zasięgu krajowym.

    Dzięki za rady.

    Pozdrawiam serdecznie
    Dorato