    From: "Dorato" <d...@p...onet.p>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zakaz konkurencji.
    Date: Fri, 12 Dec 2003 19:08:37 +0100

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:67ea.000004db.3fd8410f@newsgate.onet.pl...

    > Różnica jest zasadnicza.
    > Umowa agencyjna jest to umowa nazwana uregulowana w pprzepisach art. 758 -
    764
    > (9) kc.
    > Umowa o świadczenie usług jest to umowa nie nazwana, do której stosuje się
    na
    > mocy art. 750 kc. przepisy o zleceniu czyli art. 734 i nast. kc.
    OcZywiście
> [...]
    pewne
    > dodatkowe obowiązki, musi np. podejmować działania służące zabezpieczeniu
    praw
    > dającego zlecenie, nawet jęzeli nie jest to zawarte w umowie. Radzę
    przeczytac
    > dokładnie wskazane przepisy kc. W sposób obrazowy możesz sobie wyobrazić
    pracę
    > agenta ubezpieczeniowego, bo jest to najczęstszy przypadek agencji, inny
    to np.
    > diler samochodów.
    > Jest to przestawienie bardzo skrótowe (maksymalnie możliwie krótkie)

    A po treści umowy można rozpoznać jej rodzaj?

    > jak nazywają sie strony ?

    Zleceniodawca i wykonawca.

    > do czego ? do zawierania umów, do pśredniczenia przy zawieraniu umów, do
    > wykonywania konkretnych czynności, do dokonywania czynności konkretnego
    > rodzaju, czy różnych ? na czym polegały te obowiązki ?

    - wykonanie usługi zgodnie z zasadami przepisami dotyczącymi handlu
    - wykonanie usługi sprzedaży według zasad określonych przez zleceniodawcę.

    Reszta to uwarunkowania techniczne współpracy (dokumentacja, czas
    prowadzenia działalności, rozliczenia, zakaz wprowadzania do obrotu towaru
    nie pochodzącego od zleceniodawcy itp.)

    > co poza wynagrodzeniem ? jakaś stała kwota czy prowizja ?

    Tylko prowizja.od wypracowanego zysku (płatne po wpłynięciu należności za
    sprzedany towar).

    > jakieś terminy, jakie ?

    Okres wypowiedzenia trzymiesięczny, okres zakazu konkurencji rok od dnia
    rozwiązania umowy.
    Jeszcze raz zaznaczam, że przyczyna rozwiązania umowy leży po mojej stronie.

    > widzisz kara umowna to takie usrojstwo, z którym ciężko walczyć. Gdyby się
    > okazało że byłeś agentem to można dyskutować, jeżeli jednak się tak nie
    okaże
    > to zgodziłeś się zapłacić karę umowną, która jest uregulowana wart. 483
    kc., a
    > tu już żartów nie ma. nie wykonasz przyjętego zobowiązania = płacisz karę.
    > Oczywiście są przypadki w których nie płacisz ale to już trochęinna bajka.

    Hmmm, no właśnie. Umowa moja jest umową agencyjną nie? ;o)
    Czy formuła zakazu konkurencji która przytoczyłem jest zgodna z obecnie
    obowiązującym prawem?
    I najważniejsze - co oznacza termin "firma konkurencyjna"? Współpracowałem z
    hurtownią ogólnospożywczą o zasięgu krajowym. Czy termin ten oznacza tylko
    firmy o podobnym profilu, czy też również dystrybutorów i producentów jednej
    grupy towarowej (np. wafelki), która w ogólnym obrocie firmy z którą
    współpracowałem stanowiła znikomy procent? Czy jeżeli nie został określony
    obszar terytorialny zakazu oznacza to, że zakaz obejmuje teren całego kraju?

    pozdrawiam
    Dorato