  • Data: 2006-11-19 22:52:53
    Temat: Re: Zajęcie zaszyfrowanego komputera !!!
    Od: "sango" <k...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Na ekranie był akurat wygaszasz ekranu ale żeby zobaczyć pulpit należało
    > podać
    > hasło przy wychodzeniu z wygaszacza. Liczyłem się z taką sytuacją i hasło
    > było
    > tylko 3 znakowe pro forma żeby w razie czego nie pokazać pulpitu, odmówić
    > dostępu do komputera żeby zmusić miłych Panów do wykonania restartu lub po
    > prostu zabrania całego komputera. To działanie było wkalkulowane w ryzyko
    > żeby
    > nie pokazać co mam na dyskach, a szczególnie na wszystkich innych
    > partycjach niż
> [...]

    silne szyfrowanie w PL nie jest nielegalne. ciekawe pytanie jakie sie tu
    nasuwa to czy byles
    przesluchiwany w charakterze swiadka czy tez postawiono ci zarzuty. gdyby
    postawiono
    ci zarzuty to nie musisz chyba dostarczac dowodow ... jesli jednak byles
    przesluchiwany
    w charakterze swiadka to moga domagac sie dostarczenia hasel i dysponuja
    sankcjami
    zeby to egzekwowac. W praktyce jednak powstaje pytanie co mozna zrobic jesli
    powiesz, ze wyrzuciles hasla poprzedniego dnia ? podepna cie pod wariograf
    ?
    beda trzymac cie w areszcie az zmiekniesz pod wplywem towarzystwa ciezkich
    przestepcow ? :-)

    co do tego, ze zabrali ci sprzet to wydaje sie (jezeli byla to rzeczywiscie
    policja), to
    mieli do tego prawo nawet jesli na pierwszy oglad oprogramowanie jest
    legalne.
    zwroc uwage, ze moze chodzic o inne dowody, np. twoj komputer mogl posluzyc
    komus do hackingu albo dzialac jako zombie. Oczywiscie musza w takim
    przypadku
    udowodnic zwiazek miedzy czynem a twoja osoba. Jesli nie ma takiego zwiazku
    chyba mozesz zostac aresztowany za samo utrudnianie sledztwa (przez to, ze
    nie
    chcesz podac hasel) ?

    przy okazji w ponizszych postach poruszono sporo innych ciekawych zagadnien
    jak np. problem z tym, ze biegli policji czasami shareware traktuja jako
    pirackie
    oprogramowanie. jesli nie masz pudelka, nie masz plytki to sam stajesz w
    sytuacji
    udowodnienia swojej niewinnosci, np. ze kupiles nero (serial) w sklepie
    skulskiego -
    jesli kupiles jako osoba a nie firma powoduje, ze nie masz nawet faktury.
    wydaje sie,
    ze to nie powinno tak funkcjonowac ze ty sie musisz uniewinniac. Poza tym
    sprawa naklejek
    od windowsa -nie powinno byc tak, ze legalnosci windy zalezy od naklejki
    albo od tego czy
    zmieniales plyte glowna itp. przeciez mamy prawo do zmiany obudowy komputera
    i nikt nie
    bedzie tego zdrapywal i przeklejal. pozwalanie firmom na zastrzeganie takich
    rzeczy
    w licencjach powinno wzbudzic uwage UOKiKu bo moim zdaniem mogloby zostac
    uznane za klauzule niedozwolone. No chyba, ze MS zmienil juz zasady
    licencjonowania ?

    druga sprawa to brak okreslenia w przepisach czasu na jaki organy moga
    zabrac ci sprzet.
    w praktyce takie dzialania zmuszaja do kupowania nowego urzadzenia. wydaje
    sie to
    rozwiazaniem zlym jak na praworzadne panstwo tak jak zla jest np.
    przewleklosc
    prowadzonych postepowan. jak zwykle sa to niedomogi spowodowane starymi
    przepisami
    z czasow poprzedniego ustroju i brakiem woli poslow, zeby to zmienic.

    mysle, ze ktos kiedys powinien napisac w tej sprawie do poslow zeby
    naciskali rzad i powinno to
    zostac rozwiazane poprzez kompleksowa nowelizacje prawa karnego. w
    cywilizowanych
    krajach sa jakies reguly dowodowe np. to ze cala procedura pozniejszego
    dostepu po tym jak
    ci go zabrano musi byc kontrolowana i udokumentowana zeby sad dowod wogole
    przyjął.
    nie moze byc tak, ze ktos ma dostep do nosnikow zapisywalnych i np. mogl cos
    po zabraniu
    zmienic. nie wiem jak jest z przestrzeganiem tego typu rzeczy w PL ? czy tak
    jak przy mandatach
    obowiazuje zasada, ze sad zawsze wierzy policji ? dlaczego przepisy tego nie
    reguluja ?

    co do spraw cookies, cache przegladarki, plik wymiany - wydaje sie ze
    powinienes stosowac
    programik free compusec jesli chcesz miec zaszyfrowany caly system. sa tez
    komercyjne
    rozwiazania dla firm tego typu. nawiasem mowiac zwlaszcza w notebookach sie
    stosuje takie
    rzeczy na wypadek zagubienia i kradziezy, ale w stacjonarnym tez nie
    zaszkodzi. szyfrowanie
    jest obecnie takim samym standardem jak uzywanie firewalla czy antywirusa. w
    komputroniku
    w dziale twarde dyski znajdziesz rowniez najbardziej podstawowe szyfratory.
    jesli ktos
    potrzebowalby jakiejs profesjonalnej wiedzy i rozwiazan to warto spytac na
    pl.comp.security
    bo to nie jest temat na ta grupe.