  • Data: 2013-06-08 10:37:43
    Temat: Re: "Za długi rodziców nie odpowiadam" - jak?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 8 Jun 2013, Marcin N wrote:

    > Co oznacza "dowiedzenie się o spadku"?

    Tak właśnie jak Ci napisali.
    Spadek to jest coś co następuje W WYNIKU ŚMIERCI spadkodawcy, starczy.
    Nie wymaga się u spadkobierców świadomości tego, że spadkodawca
    miał w Kalifornii dwa domy ani tego, że BGŻ miał ćwierć miliona
    długu.

    > Dlaczego w mediach słyszę historie o rodzinach "obdarowanych" długami
    > po pijaku mężu/ojcu, który robił za "słupa" przy lewym kredycie?

    Bo rodzina nie zdaje sobie sprawy z tego, że "ze spadkiem trzeba
    coś zrobić". Myśli, że po pijaku nic nie zostało.

    > Bank podobno
    > czeka dwa lata, po których spadkobierca już nie może nie przyjąć spadku.

    Wygląda sensownie.
    Bankowi się nie spieszy, byleby się nie przedawniło.
    A odczekanie znacząco obniża możliwość pułapki działającej w drugą
    stronę, że pozwany powie "akurat byłem za granicą, o tu mam kwitki,
    i naprawdę nic nie wiedziałem".
    Do tego daje czas, aby rodzina jakieś *ewentualne* zobowiązania
    po zmarłym uregulowała, zabrała jakiś papier (albo dostarczyła)
    np. w związku z mieszkaniem zmarłego, w ten deseń jest ostateczny
    dowód że wiedzieli o śmierci.
    Czas do "automatu" to pół roku, ale od dowiedzenia się od
    śmierci właśnie. Po co więc bank ma się szarpać niezwłocznie
    po upłynięciu pół roku, skoro może wykluczyć ewentualne
    użeranie się ze spadkobiercami.

    > Jak więc to jest naprawdę?

    Przecież Ci napisali :)
    Przepisy przeczytaj:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    +++
    Art. 924.
    Spadek otwiera się z chwilš œmierci spadkodawcy.
    Art. 925.
    Spadkobierca nabywa spadek z chwilš otwarcia spadku.
    [...]
    Art. 1012.
    Spadkobierca może bšdŸ przyjšć spadek bez ograniczenia odpowiedzialnoœci
    za długi (przyjęcie proste), bšdŸ przyjšć spadek z ograniczeniem
    tej odpowiedzialnoœci (przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza),
    bšdŸ też spadek odrzucić.
    [...]
    Art. 1015.
    § 1. Oœwiadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku może być złożone
    w cišgu szeœciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca
    dowiedział się o tytule swego powołania.

    § 2. Brak oœwiadczenia spadkobiercy w powyższym terminie jest
    jednoznaczny z prostym przyjęciem spadku. [...tu wyjątki...]
    ---

    pzdr, Gotfryd