    From: "Tomek" <k...@v...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ZUS
    Date: 28 Mar 2005 00:06:13 +0200

    > ZUS to nie przedsiębiorstwo a instytucja o charakterze parafiskalnym z jasno
    > okreslonymi ustawowo zadaniami. Jednym z nich jest pobór obowiązkowych
    > składek od osób prowadzących działalność gospodarczą na rzecz Skarbu
    > Państwa. Ze składek tych opłacane są na bieżąco zasiłki, emerytury i renty.
    > Składki są płacone w tzw. systemie solidarnościowym (niestety
    > nienajszczęśliwszym) - obecne składki idą od razu na wypłatę świadczeń. Gdy
    > mniej osób płaci składki, tym więcej musi dokładać Skarb Państwa i więcej
    > ZUS musi pożyczać.
    > Za niepłacenie składek może cię spotkać:
> [...]
    Użyłeś czyba 6 razy wyrazu składka. Poniewaz niedawno ktoś powoływał się na
    słownik to i ja sprawdziłem co to jest składka.
    Składka. rz. ż Ib, lm D. ~dek 1. &#8216;ofiarowywanie pieniędzy przez wiele osób na
    jakiś cel; także: tak zebrane pieniądze&#8217; 2. &#8216;kwota, którą dana osoba
    zobowiązała
    się wpłacać jako swój wkład w fundusz organizacji.
    Z definicji składki jasno wynika że jest to świadczenie dobrowolne. Staje się
    obowiązkowym w przypadku gdy osoba sama o tym zadecyduje. Ponieważ o wysokości
    składki na zus nikt sam nie decyduje a jest ona narzucona odgórnie to nie
    spełnia definicji składki. Jak coś nie spełnia elementarnej definicji to nie
    istnieje. Na dodatek nie można czegoś takiego przestrzegać, bo nie wiadomo czego
    trzeba przestrzegać. Stwierdzenie " obowiązkowa składka " jest nieprawdziwe.
    Skoro ustawodawca o tym nie wiedział to jego wina. Tomek